اصول سئو چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

صفر تا صد سئو سایت و مزایای آن

اصولا سئو چیست و چه کاربردی دارد ؟ اصول سئو چیست؟ و چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟ مزایای سئو برای سایت چیست؟ در این مقاله سئو را به شما معرفی و سپس راه‌های انجام سئو را برای شما بیان می‌کنیم. سئو یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است و بر رتبه سایت تاثیرگذار است.

در حقیقت ما سئو انجام می‌دهیم تا سایت ما از نظر گوگل، سایت خوبی شناخته شود و از آن‌جایی که گوگل به رضایت کاربرانش اهمیت زیادی می‌دهد، پس سایتی از نظر گوگل سایت خوبی است که از نظر کاربرانش سایت خوبی باشد. پس در درجه اول ما باید به مخاطبان خود فکر کنیم و عواملی که موجب نارضایتی آن‌ها می‌شود را رفع کنیم. پس بهتر است بیش از حد به کسب رضایت از گوگل فکر نکنید و اول به دنبال جلب رضایت بازدیدکنندگان باشید.

یکی از دلایلی که گوگل توانسته بین موتورهای جستجوی مختلف مانند یاهو، بینگ، داک داک گو و غیره، رتبه اول را داشته باشد و محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان باشد، همین اهمیت بسیار زیادی است که به رضایت کاربران می‌دهد. امروزه جایگاه گوگل به قدری در ذهن کاربران اینترنت بالاست که هر کاربری در اینترنت، این ذهنیت را دارد که وقتی می‌خواهم چیزی را بدانم باید بروم آن سوال را در گوگل سرچ کنم تا بتوانم به جواب درست برسم.

برای همین این‌که سایت شما از نظر گوگل سایت خوبی باشد و بعد از این‌که کاربری خدمات شما را در گوگل سرچ کرد، سایت شما با موفقیت در صفحه اول برای او نمایش داده شود، اهمیت بسیار بالایی دارد.

در غیر این‌صورت ممکن است سایت رقبا برای مشتری بالقوه شما نمایش داده شود و حتی سایت شما دیده نشود، که این به معنای ضرر فراوان برای کسب و کار شما است.

به عنوان مثال شما در زمینه تولید مبلمان و تعمیر آن‌ها فعالیت دارید، برای این‌که بتوانید در فضای اینترنت دیده شوید و مشتریان با شما آشنا شوند، سایتی را طراحی و راه‌اندازی می‌کنید، اما به دلیل عدم رعایت نکاتی که از نظر گوگل مهم است، رتبه خوبی ندارید و کاربری که به دنبال شرکت خوب برای تعمیر مبل خود در گوگل می‌گردد، سایت شما را نمی‌بیند، اما رقبای شما که رتبه خوبی دارند، در صفحه اول گوگل قرار دارند و کاربر وارد سایت رقیب خواهد شد و شما مشتری خود را از دست داده‌اید.

پس بودن سایت در صفحه اول گوگل بسیار مهم است و تمامی سایت‌ها به شدت به دنبال بودن در صفحه اول گوگل هستند. زیرا طبق آمار بیش‌تر از 90 درصد کاربران حتی صفحه دوم گوگل را باز نمی‌کنند.

برای همین، بسیاری از افراد به دنبال شناسایی الگوریتم‌های گوگل هستند تا بتوانند با ترفندهایی آن را دور بزنند و رتبه سایت را بالا ببرند، که در ادامه این مقاله در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

بنابراین گوگل بر اساس معیارهایی که در ادامه این مقاله در رابطه با آن‌ها صحبت می‌کنیم یک نمره و ارزشی به سایت شما می‌دهد و بر اساس مجموعه این ارزش‌ها، رتبه سایت را تعیین می‌کند، هر چقدر ارزش بالاتر باشد، رتبه سایت هم بالاتر است.

 

حال به این سوال می‌رسیم که از نظر گوگل چه سایتی جذاب و شایسته بودن در صفحه اول نتایج جستجو است؟

برای گوگل، سایت خوب سایتی است که کاربران آن را دوست داشته باشند، اما گوگل چگونه متوجه این موضوع می‌شود؟ بهتر است برای پاسخ دادن به این سوال، اول بدانیم که کاربران چه نوع سایت‌هایی را دوست دارند؟

اما کاربران چه سایت‌هایی را دوست دارند؟

1.کاربران سایتی که سریع لود شود را دوست دارند، زیرا حوصله ندارند مدت زیادی منتظر باز شدن سایت باشند، در غیر این صورت سریعا پنجره را می‌بندند و گوگل از این نوع رفتار کاربران متوجه می‌شود که نرخ پرش سایت (میزان خروج کاربر از سایت) بالاست و به آن امتیاز منفی می‌دهد. طبق آمار کاربران تنها سه ثانیه برای لود شدن سایت صبر می‌کنند.

 

2.کاربران دوست دارند از خواندن محتوا لذت ببرند و خواندن آن سخت نباشد، علاوه بر این از آن‌جایی که برای دریافت پاسخ به سوالات خود، آن را در گوگل سرچ کرده‌اند، پس سایت و محتوایی که گوگل به آن‌ها نشان می‌دهد باید جواب سوال آن‌ها را بدهد.

تصور کنید که که کاربری به دنبال نحوه تمیز کردن لکه‌های روی مبل است، بعد از سرچ این سوال در گوگل با سایت‌هایی روبرو می‌شود که محتوای نامرتبط، پر از تبلیغات و آزار دهنده دارند، اتفاقی که می‌افتد این است که کاربر با نارضایتی تمام آن سایت را می‌بندد، گوگل متوجه رفتار کاربر می‌شود و بعد از بررسی سایت متوجه می‌شود که محتوای آن به درد کاربران نمی‌خورد، در نتیجه رتبه سایت را کم کرده و حتی ممکن است سایت جریمه شده و ده‌ها صفحه افت رتبه را تجربه کند.

 

3.کاربران سایتی که زیبا باشد، فونت‌های مناسب داشته باشد، از رنگ‌ها مناسب استفاده کرده باشد و به نوعی به چشمان آن‌ها احترام بگذارد و بخش‌های مختلف آن به گونه‌ای در دسترس باشد که کاربر در سایت گیج نشود، را دوست دارند، این قضیه به معنای اهمیت طراحی UX مناسب برای سایت است و گوگل هم به این موضوع اهمیت فراوانی می‌دهد.

 

اصول سئو کلاه سیاه چیست؟

حال که با برخی از معیارهای مهم آشنا شدید، بد نیست که بدانید خیلی از افراد به دنبال ترفندهایی هستند تا بتوانند رتبه سایت را بالا ببرند، این ترفندها، از ترفندهای سئو کلاه سیاه به شمار می‌روند و گوگل به شدت با این ترفندها مبارزه می‌کند و سایت‌هایی که از این روش‌های کلاهبردارانه استفاده کرده‌اند، توسط گوگل پنالتی می‌شوند.

یک نمونه از این ترفندها، بک لینک سازی یا خرید بک لینک است. در این روش شما مبلغی به برخی سایت‌ها می‌پردازید تا به شما از سایت خودشان لینک بدهند، اما گوگل معتقد است که بک لینک سازی باید به صورت طبیعی انجام شود، گرفتن بک لینک طبیعی به این معناست که محتوای شما به قدری جامع، کامل و جذاب است که سایت دیگری، در مقاله خودش به سایت شما اشاره کند و لینک بدهد. برای همین گوگل با خرید و فروش لینک مخالف بوده و به شدت با این موارد برخورد می‌کند.

در نتیجه روز به روز در حال توسعه الگوریتم‌های خودش است تا بتواند این موارد را شناسایی کند. بنابراین در صورتی که از این روش استفاده کنید ممکن است شناسایی شده و با مشکلات جدی مثل جریمه شدن سایت توسط گوگل روبرو شوید، علاوه بر این‌که هزینه‌ای که کرده‌اید را هم از دست می‌دهید. پس تنها زمانی از این روش استفاده کنید که می‌خواهید سایت را نابود کنید!

روش دیگری که برخی از آن برای دور زدن گوگل استفاده می‌کنند، این است که برای بالا بردن میزان ورود کاربر به سایت، به عنوان مثال 50 سیم کارت با نام‌های متفاوت خریداری می‌کنند و در ازای پرداخت مبلغی از افراد می‌خواهند که از نقاط مختلف با اینترنت سیم کارت‌ وارد سایت شوند، درست است که با این روش میزان ورود به سایت افزایش می‌یابد و ممکن است اثرات مثبتی داشته باشد اما سه نکته مهمی را باید این‌جا در نظر داشته باشیم:

اولین نکته این است که گوگل علاوه بر میزان ورود کاربر به سایت که در دیجیتال مارکتینگ به آن ترافیک ورودی سایت می‌گوییم، به میزان حضور کاربر در سایت و همچنین حضور فعالش هم توجه دارد، حضور فعال یعنی این‌که کاربر در سایت حرکت داشته باشد، صفحات را بالا و پایین کند، به صفحات دیگر سایت وارد شود و آن‌ها را مطالعه کند. در واقع اگر کاربر تنها وارد سایت شود و یک صفحه مدت زمان زیادی بدون حرکت باز باشد، این امر از نظر گوگل نمره مثبتی نخواهد داشت.

نکته دومی که وجود دارد این است که درست است تعداد افراد زیادی وارد سایت می‌شوند، اما نرخ پرش سایت را نمی‌توانند کاهش دهند، زیرا اصولا این افراد وارد سایت شده و فورا از آن خارج می‌شوند، این رفتار علامتی به گوگل می‌دهد و گوگل سایت را به خاطر نرخ پرش بالا جریمه می‌کند.

و سومین نکته‌ای که اکثرا از آن غافل می‌شوند این است که این روش‌ها اثرات طولانی مدت ندارد، زیرا باید میزان ترافیک ورودی در بازه‌های زمانی مختلف نسبت منطقی و معقولی داشته باشد، اصولا در این روش تنها زمانی که شما به این اشخاص پول بپردازید میزان ترافیک ورودی بالا حفظ می‌شود و به محض این‌که دیگر پولی نپردازید با افت شدید ترافیک ورودی، رتبه سایت هم کاهش می‌یابد.

در نتیجه استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه، علاوه بر این‌که احتمال جریمه سایت را برای شما بالا می‌برد، چندان اثر ماندگاری در دراز مدت برای شما نخواهد داشت و تنها نتیجه‌اش افت رتبه سایت و هزینه‌های اضافی ای هست که بر شما تحمیل شده است.

 

 پس باید چه کاری انجام بدهیم که هم رضایت کاربر را به دست بیاوریم و هم گوگل رتبه بسیار خوبی به سایت ما بدهد؟

برای این‌که بتوانیم رتبه خوبی در گوگل به دست بیاوریم، به چند تا نکته باید توجه کنیم:

 

توجه ویژه‌ای به محتواهای تولید شده سایت داشته باشید

محتوایی بنویسیید که برای کاربران مفید باشد.

تنها نوشتن محتوا و قرار دادن آن‌ها در سایت کفایت نمی‌کند، شما باید محتوایی را تولید کنید که اولا به خوبی به سوالات کاربران پاسخ بدهد، اگر کاربری بعد از سرچ جمله‌ای مانند علایم آپاندیس چیست؟ وارد سایت شما شود و ببیند محتوای شما نمی‌تواند جواب درستی به وی دهد، فورا سایت را ترک می‌کند.

محتوا باید خاص و متفاوت باشد، پس کپی نکنید

دومین نکته‌ای که برای تولید محتوا لازم است بدانید این است که محتوایی که تولید می‌کنید نباید کپی شده از سایت‌های دیگر باشد، محتوای شما باید خاص و متفاوت از آن‌ها باشد. مثالی که زدیم را در نظر بگیرید، کاربر بعد از این‌که این جمله را در گوگل سرچ می‌کند، می‌بیند محتوایی که در سایت شما برایش باز شده مشابه محتوای سایت دیگری است که قبلا به آن سر زده و خوانده است، پس چه دلیلی دارد که دوباره در سایت شما بماند؟

 

محتوا را جذاب بنویسید.

سومین نکته مهم در رابطه با تولید محتوا این است که جذاب باشد. تصور کنید که وقتی کاربری محتوای جذابی را در سایت ببیند، از مطالعه آن لذت می‌برد و کنجکاو می‌شود تا آخر آن را بخواند، درنتیجه مدت زمان بیش‌تری را در سایت سپری می‌کند، حتی ممکن است محتواهای دیگر سایت را ببینید و بخواهد آن‌ها را هم مشاهده کند.

امر فوق دو مزیت دارد، اولین مزیت این است که نرخ پرش یا بانس ریت سایت شما کاهش می‌یابد، دومین مزیت این است که حضور فعال کاربر در سایت شما زیاد می‌شود که این دو مورد موجب افزایش ارزش سایت و بهبود رتبه آن در نظر گوگل می‌شود.

 

محتوای خود را سئو کنید.

سئو محتوا یعنی این‌که لینک سازی داخلی انجام دهید. برای انجام دادن این کار می‌توانید کلمات مرتبطی که در مقاله وجود دارد را به مقاله مرتبط به خودش پیوند بدهید. به عنوان مثال شما یک مقاله در رابطه با نحوه تعمیر روکش مبل دارید، در داخل این مقاله به نحوه لکه گیری پارچه اشاره کردید و اتفاقا یک مقاله دیگری در رابطه با نحوه لکه گیری مبلمان نوشته‌اید، شما برای لینک بیلدینگ یا لینک سازی داخلی می‌توانید کلمه لکه گیری مبل را به مقاله مرتبط اش پیوند دهید.

 

اما دلیل این کار چیست و چه مزیتی برای سایت شما دارد؟

اولین مزیت این است که میزان ماندگاری کاربر را در سایت بالا می‌برد، کاربر دیگر بعد از خواندن مقاله سایت شما را ترک نمی‌کند، بلکه به سراغ مقاله دیگری که در سایت شما وجود دارد می‌رود و دیرتر سایت را می‌بندد.

دومین مزیت این است که شما به گوگل اعلام می‌کنید که این مقاله با مقاله‌ی مورد اشاره ارتباط دارد. این باعث می‌شود گوگل بهتر و سریع‌تر ساختار سایت را شناسایی کند و رتبه بهتری بگیرید.

 

سرعت سایت خود را بالا ببرید.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، سرعت سایت بسیار مهم است. هر چقدر سایت کندتر باشد، به معنای از دست دادن بیش‌تر مشتریان است. در حقیقت سایت شما باید در عرض سه ثانیه به کاربر نشان داده شود.

 

برای بالا بردن سرعت سایت، باید به دو مساله توجه کنید. اولین مساله هاست سئو و دیگری بهینه سازی سایت بر اساس کدهای برنامه‌نویسی است.

 

هاست سئو چیست؟

اجازه دهید در ابتدا هاست را تعریف کنیم، هاست یا سرور میزبانی وب، به آن فضایی گفته می‌شود که تمام اطلاعات و فایل‌های سایت شما روی آن قرار می‌گیرد. شما علاوه بر طراحی سایت، نیازمند خرید هاست برای راه‌اندازی سایت هستید.

اما هاست سئو شده عملکرد بهتری نسبت به هاست معمولی دارد. به عنوان مثال نسبت به هاست معمولی سریع‌تر عمل می‌کند، سرعت بیش‌تری دارد، هارد قوی‌تری داشته و مدت زمان قطعی سرور در هاست سئو بسیار کم‌تر از هاست معمولی است. که طبیعتا این فاکتورها برای این‌که سایت شما در 24 ساعت شبانه روز در دسترس باشد و قطع نشود بسیار مهم و حیاتی است.

 

بهینه سازی سایت براساس کدهای برنامه نویسی چیست؟

این نوع سئو همان سئو ساختاری یا سئو سورس است. همان‌طور که می‌دانید برای طراحی سایت از زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنیم. برای کدنویسی سایت، باید حتما مواردی را رعایت کنیم. به عنوان مثال از تگ‌های HTML درست استفاده شود، کد اضافی نداشته باشد، لینک‌های اسپم نداشته باشد، تصاویر و فایل‌ها فشرده سازی شوند و غیره. بنابراین سایت باید به روشی سورس بخورد که توسط گوگل سئو شود و کدهای سایت به خوبی برای سئو بهینه شوند.

 

طراحی سایت برای نسخه موبایل و ریسپانسیو سازی آن بسیار مهم است.‎

همان‌طور که در مقاله بازاریابی موبایلی به آن اشاره کردیم، امروز بیش‌تر کسانی که به سایت شما سر می‌زنند، از طریق موبایل یا تبلت این کار را انجام می‌دهند، برای همین ابعاد صفحات سایت باید واکنشگرا یا ریسپانسیو باشد. واکنشگرا بودن سایت یعنی این‌که ابعاد صفحات سایت با ابعاد صفحه نمایش موبایل‌ها و تبلت‌ها سازگار باشد.

اگر به این موضوع توجه نکنید، زمانی که شخصی وارد سایت شما می‌شود با صفحه به هم ریخته و کلمات ناخوانا روبرو می‌شود، در این صورت این فرد چاره‌ای جز ترک سریع سایت نخواهد داشت.

از طرف دیگر الگوریتم‌های گوگل اهمیت زیادی به واکنشگرا بودن سایت شما می‌دهند و اگر سایتی واکنشگرا نباشد نمره منفی از نظر گوگل خواهد گرفت و این به معنای افت رتبه سایت شما هست.

 

خرید اکانت گوگل ادز (Google Ads)

اصولا بعد از انجام درست سئو پایه و تمام موارد بالا، بین سه تا شش ماه طول می‌کشد تا این اقدامات جواب داده و سایت شما دیده شود. زیرا گوگل می‌خواهد جلوی رفتارهای هیجانی کاربران را بگیرد و سایت‌هایی که فعالیت منظمی دارند و به طور مرتب محتوای سایت را به روز می‌کنند دیده شوند. به همین دلیل اصولا سه تا شش ماه طول می‌کشد تا اقداماتی که انجام می‌دهید جواب دهد، در صورتی که در دنیای کسب و کارها زمان بسیار ارزشمند است و به ازای هر روزی که می‌گذرد و سایت هنوز به صفحه اول گوگل نیامده، شما عملا تعدادی از مشتریان باارزش خود را از دست می‌دهید. برای همین با خرید خدمات گوگل ادز (قبلا به عنوان گوگل ادوردز شناخته می‌شد) می‌توانید بلافاصله بعد از راه‌اندازی سایت‌تان در صفحه اول گوگل حضور پیدا کنید و خود را به مخاطبان و مشتریان بالقوه معرفی نمایید.

 

نکته مهم بعد خرید اکانت گوگل ادز چیست؟

درست است که بعد از خرید خدمات گوگل ادز می‌توانید سریعا وارد صفحه اول گوگل شوید، اما این به معنای این نیست که دیگر لازم نیست به مواردی که در بالا گفته شد عمل کنید. در واقع شما باید همچنان مواردی مثل تولید محتوا جذاب و خاص، افزایش سرعت سایت و غیره را انجام دهید.

تصور کنید که وارد صفحه اول گوگل شدید و کاربر وارد سایت شما شد، اگر بعد از ورود به سایت با محتوایی به درد نخور و سایتی به هم ریخته روبرو شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طبیعتا سریعا پنجره سایت را خواهد بست! و حتی هرگز در رابطه شما و خدمات‌تان کنجکاو نخواهد شد و خریدی هم اتفاق نخواهد افتاد. در رابطه با سرعت سایت هم کاملا مشخص است که ورود مشتری به سایت اتفاق نخواهد افتاد! پس شما عملا پول خود را دور ریخته‌اید و با وجود حضورتان در صفحه اول گوگل، چیزی نتوانستید به دست بیاورید. پس حتما محتوای خوب تولید کنید و بهبود سرعت سایت را جدی بگیرید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو