تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها چیست؟

ممکن است درباره‌ی دیجیتال مارکتینگ صحبت‌های زیادی شنیده باشید، به خصوص که امروزه افراد و صاحبان مشاغل زیادی درباره‌ی آن صحبت می‌کنند و از قصد خودشان برای استفاده از بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنند. برای همین ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنم و تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد که باعث شده همه به دنبال استفاده از شیوه‌های بازاریابی دیجیتال باشند؟

همچنین ممکن است درباره بازاریابی دیجیتال، پیش فرض‌هایی در ذهن خود داشته باشید، مثلا:

  • بازاریابی دیجیتال هزینه زیادی دارد.
  • این شیوه بازاریابی را یک روش پیچیده و عجیب و غریبی است و برای همین همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
  • دیجیتال مارکتینگ مخصوص شرکت‌های بزرگ و نیازمند بودجه‌های بالا هست و به درد کسب و کار کوچک و یا متوسط نمی‌خورد.
  • دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارم نتیجه ای نخواهد داشت، چون نمی‌توان برای کاری که در آن زمینه مشغول به فعالیت هستم، بازاریابی دیجیتال انجام داد.
  • دیجیتال مارکتینگ تنها برای مشاغل خاصی مفید هست و برای کسی که به عنوان مثال یک مغازه تولید لباس و یا تولیدات و تعمیر مبلمان دارد، استفاده از بازاریابی دیجیتال برای این نوع مشاغل نتیجه ای ندارد.

 

اما باید به شما بگویم که این نوع تفکر اشتباه است. بازاریابی دیجیتال و روش‌های آن برای تمامی مشاغل و مفید است. حتی استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌تواند موجب گسترش و موفقیت کسب و کارها شود. بنابراین چه صاحب یک شرکت بزرگ و چند ملیتی باشید، یا صاحب یک کسب و کار متوسط یا کوچک محلی، می‌توانید از روش‌های بازاریابی دیجیتال برای گسترش و موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به زبان ساده به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین است. این ابزارها با کمک اینترنت می‌توانند پیام‌های تبلیغاتی شما را فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی، به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند. به عنوان مثال تبلیغاتی که در تلفن همراه خود مشاهده می‌کنید یک نمونه از اقدامات بازاریابی دیجیتال است.

پس اهمیت و تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها چیست؟

در حقیقت با پیشرفت‌ها و تحولاتی که در حوزه فناوری و تکنولوژی رخ داده است، اگر نتوانید شیوه‌های جدید برای بازاریابی استفاده کنید، کسب و کار شما محکوم به شکست خواهد بود.

کمی به اطراف خود نگاه کنید، کم کم خریدهای آنلاین جای خریدهای سنتی را می‌گیرد و تبلیغاتی مثل تبلیغ در رادیو، روزنامه‌ها و مجلات جای خود را به تبلیغات اینترنتی می‌دهند.

همچنین اکثر مردم گوشی موبایل دارند و این دستگاه را همیشه چه در منزل چه در بیرون، با خود همراه دارند و حتی موقع خواب آن را از خودشان جدا نمی‌کنند و مدام در حال استفاده از برنامه‌های مختلف آن هستند. در نتیجه چه متوجه باشند یا خیر، تبلیغات بسیاری را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌بینند.

فیلم‌های محبوب خود را از سایت هایی مانند آپارات، نماشا، تلوبیون و غیره که به صورت آنلاین و 24 ساعته فیلم پخش می کنند، مشاهده می کنند و در این شبکه‌ها که از ویدئو مارکتینگ استفاده می‌کنند، شاهد تبلیغات جذابی در ابتدا، انتها و وسط فیلم‌ها هستند. اکثرا یک حساب ایمیل دارند و بیش‌تر ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنند محتوای تبلیغاتی دارد یا به طور غیر مستقیم در حال تبلیغ و معرفی یک محصول است و فرستنده ایمیل در حال استفاده از شیوه‌های ایمیل مارکتینگ است.

پس اگر از بازاریابی دیجیتال استفاده نکنید، با توجه این تعداد بالای کسب و کارهای مختلف و رقبای زیادی که دارید، شما عقب می مانید و در نهایت محکوم به شکست خواهید شد.

حتی اگر از سایر روش‌های بازاریابی استفاده می‌کنید، استفاده از بازاریابی دیجیتال در کنار این روش‌های بازاریابی، می تواند موجب تقویت و اثربخشی دیگر اقدامات بازاریابی شما باشد.

نکته مهمی که وجود دارد و تفاوت بین یک کسب و کار موفق با یک کسب و کار شکست خورده را نشان می دهد، این است که بتوانید مشتریان بالقوه خود تبدیل به خریدار و و در نهایت خریدار را تبدیل به مشتری وفادار خود کنید.

همچنین این را در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از سایر شیوه‌های بازاریابی،حتی اگربتوانید محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید، ولی احتمال زیادی وجود دارد که نتوانید آن‌ها را قانع کنید تا محصول شما را بخرند و در نهایت بازاریابی‌ای که برای محصول خودتان انجام دادید، هیچ فایده ای برای شما و کسب و کارتان نخواهد داشت. زیرا اکثر شیوه‌های تبلیغاتی ماهیتشان جوری است که به دیگران تحمیل می‌شود و آن‌ها را آزار می‌دهد و متاسفانه به دلیل کثرت استفاده کسب و کارها از این روش، مخاطبان به آن توجه نمی‌کنند و یا از این تبلیغات فراری بوده و تا حد امکان از دیدنشان اجتناب می‌کنند.

 

مثالی از تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار ها

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که یک فروشگاه لباس دارید و تصمیم می‌گیرید یک نفر را استخدام کنید تا بروشور برای شما پخش کند یا این‌که دم در مغازه ایستاده و با صدای بلند و تابلویی در دست، مردم را تشویق به خرید از شما کند.

به نظر شما چند درصد احتمال دارد که مردم بروشورها را مطالعه کنند؟ یا از میان این افراد، چند درصدشان به مغازه شما مراجعه کنند؟ حتی اگر هم آن‌ها از مغازه شما خرید کنند، احتمال این‌که در آینده دوباره برای خرید به شما مراجعه کنند و تبدیل به مشتری وفادار شما بشوند، بسیار کم است.

معایبی که این روش‌ها دارند این است که نمی توانید محصولات و لباس‌های خود را به طیف وسیعی از مخاطبان معرفی کنید و تنها کسانی که از روبروی مغازه شما عبور می کنند، متوجه می‌شوند که شما مغازه لباس فروشی دارید.

حتی اگر با این روش‌ها موفق شوید توجه آن‌ها را جلب کنید، آن‌ها تنها همان لحظه ای که تبلیغات شما را می‌بینند، شما را به خاطر خواهند داشت و بعد از چند دقیقه حتی فراموش خواهند کرد که شما وجود دارید و محصولی برای فروش داشتید.

اگر هم فروش قابل قبولی دارید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید به عنوان یک برند و یا نام تجاری در ذهن آن‌ها بمانید و از مزیت‌های برند سازی برای کسب و کارتان محروم می‌شوید.

حال بیایید تصور کنید که تصمیم گرفتید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. شما می‌توانید به عنوان مثال، در ابتدا به عنوان یک وب سایت فروشگاهی، کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام راه اندازی کنید. سپس با تولید محتوا جذاب، مخاطب را جذب کنید. مثلا لباس هایی که به خوبی با هم ست می‌شوند را انتخاب، از آن‌ها عکس‌های جذاب بگیرید و آن را در پیج اینستاگرام قرار دهید. یا این‌که براساس رنگ‌ها، لباس‌هایی را معرفی کنید و بگویید که به طور مثال لباس آبی کلاسیک با کدام رنگ و مدل شلوار ست می‌شود؟ یا این‌که مدل‌های مختلف لباس‌ها را بر اساس الگو، جنس پارچه، نحوه دوخت و غیره را معرفی کنید.

حتی بر اساس فصول سال، معروف‌ترین و مناسب‌ترین لباس ها را در پیج اینستاگرام خود قرار داده، تبلیغ کرده و فروش اینستاگرامی بگذارید. حتی می‌توانید محتوای آموزشی به صورت ویدئویی تولید کنید و در کانال یا پیج یا سایت فروشگاهی خود قرار دهید.

در این صورت هست که مخاطبان زیادی را از سراسر کشور داشته که به پیج و لباس‌های شما علاقمند می‌شوند و به صورت پیگیر محتوای شما را دنبال می‌کنند، از جدیدترین محصولاتتان با خبر خواهند شد و حتی تمایل دارند از شما خرید کنند و اگر محصولات خوب و با کیفیتی ارائه دهید و اصول مشتری مداری را به خوبی رعایت کنید، باعث می‌شوید که خریداران تجربه خرید موفقی داشته باشند و در آینده دوباره برای خرید از شما برگردند، حتی شما را به دیگران معرفی می‌کنند و این معنای تبلیغ رایگان شما توسط مشتریانتان است.

داشتن پیج اینستاگرام یا سایت فروشگاهی، به این معناست که تبلیغات در ابعاد وسیع انجام می‌دهید و مغازه شما به صورت ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته باز است.

 

آیا بازاریابی دیجیتال تنها مختص شرکت‌های بزرگ است؟

شاید در گذشته تصور می‌شد که که بازاریابی دیجیتال تنها برای شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی کاربرد دارد که از منابع کافی برای برگزاری کمپین بازاریابی آنلاین برخوردار هستند. اما در حقیقت، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال هزینه کم‌تری نسبت به روش تبلیغات سنتی دارند و شما می‌توانید به طور مفصل در این مقاله در رابطه با “مزایا و معایب تبلیغات” مطالعه کنید.

روش‌های تبلیغات سنتی مثل تبلیغات تلویزیونی هزینه بسیار بالایی به سازمان تحمیل می‌کند ولی در بازاریابی دیجیتال مشکلات مربوط به هزینه و بودجه بندی را نخواهید داشت. بازاریابی دیجیتالی در واقع به بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​فرصتی برای رقابت در برابر شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ را می‌دهد.

کسب و کارهای کوچک با کمک بازاریابی دیجیتال فرصتی بی نظیر برای دیده شدن توسط مخاطبان دارند. به خصوص که امروزه، شرکت‌های کوچک هم منابع لازم و کافی را برای انجام فرآیند فروش و بازاریابی را دارند، گرچه این امکان قبلاً فقط در اختیار شرکت‌های بزرگ بود. با کمک بازاریابی دیجیتال، مشاغل کوچک می‌توانند به طور مؤثر با مشتریان متعددی، حتی با مشتریانی که در نقاط دیگر جهان حضور دارند، درگیر شوند، که این مزیت را به کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌دهد بدون داشتن شعبه در مناطق دیگر، تماس خود را مشتریان حفظ کرده و محصولات و خدمات خود را در طیف وسیعی ارائه دهند.

 

دلایلی که بازاریابی دیجیتال می‌تواند به رشد کسب و کارم کمک کند، چیست؟

در ادامه این مقاله به دلایلی که بازاریابی دیجیتال می‌تواند به رشد، موفقیت و بهبود کسب و کارتان کمک کند، اشاره می‌کنیم.

نرخ تبدیل بالاتری برای بازاریابی دیجیتال خواهید داشت.

نرخ تبدیل یعنی این‌که از بین مخاطبانی که با تبلیغ محصولات یا خدمات شما روبرو می‌شوند، چند درصد آن‌ها تبدیل به مشتری شده و تمایل دارند از شما خرید کنند. از آن‌جایی که شما در روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال می‌توانید خود را به طیف وسیعی از مشتریان معرفی کنید و ارتباطات سریع‌تر اتفاق می‌افتد، احتمال بیش‌تری دارد که مشتریان بیش‌تری را به دست بیاورید.

فرض کنید با استفاده از بازاریابی ایمیلی، می‌توانید به کسانی که ایمیل خود را در اختیار شما گذاشته‌اند، در رابطه با جدیدترین محصولات خود در ابعاد وسیعی اطلاع رسانی کنید، در بین این افراد کسانی که تمایل دارند از شما خرید کنند، بدون توجه به محل و زمان، درخواست خرید را به شما ایمیل می‌کنند، در نتیجه مسئول فروش شما ایمیل را سریعا دریافت کرده و فروش انجام می‌شود.

شما برای موفقیت در کمپین دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید از بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.

 

درآمد بیش‌تری خواهید داشت.

طبیعتا وقتی نرخ تبدیل بالاتری اتفاق بیفتد، میزان فروش بیش‌تر و به دنبال آن درآمد بیش‌تری هم دارید. گوگل در یک مقاله اعلام کرده است که کسانی که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند، حدود 2.8 برابر درآمد بیش‌تری نسبت به شرکت‌هایی که از این روش استفاده نمی‌کنند، دارند.

و شرکت‌های کوچک و متوسط، با کمک بازاریابی دیجیتال، حدود 3.3 برابر فرصت بیش‌تری برای گسترش نیروی کار و رشد کسب و کار خود دارند.

 

با کمک بازاریابی دیجیتال، می‌توانید به مشتریان بالقوه خود، بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی دسترسی داشته باشید.

برقراری ارتباط و تعامل مستقیم با مشتری و حفظ آن، برای کسب و کارها بسیار حیاتی است. و توانایی ابزارهای بازاریابی دیجیتال، برای تعامل با مخاطبان و جامعه هدف، بسیار کاربردی است. در واقع وقتی با مشتری ارتباط برقرار می‌کنید، به این معناست که این فرصت را دارید که کسب وکار و محصولات و خدمات خود را معرفی کنید و به مخاطبتون کمک کنید به یک بینشی نسبت به برند و محصولات برسد.

این اطلاعات، در گام‌های بعدی که ما به آن نقشه سفر مشتری می‌گوییم، به مخاطبان کمک می‌کند به صورت هدفمند محصولات شما را بشناسند، نسبت به محصولاتتان علاقمند بشوند، تصمیم به خرید بگیرند و در نهایت تبدیل به مشتری دائمی و وفادار شما شوند.

 

می‌توانید با کمک دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات مناسب و موثر روی موبایل انجام دهید

همان‌طور که در مثال بالا اشاره کردیم، امروز تقریبا بیش از 90 درصد مردم موبایل دارند، که این فرصت بی‌نظیری در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد تا تبلیغات روی موبایل انجام دهند. تصور کنید در دنیایی که همه بیش‌تر وقت خود را موبایل می‌گذرانند، اگر اقدامات دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی موبایلی انجام ندهید، چه طیف وسیعی از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد و رقبایتان که موبایل مارکتینگ را به طور جدی انجام می‌دهند، به راحتی می‌توانند کسی را که می‌توانست یکی از بهترین مشتریان شما شود را جذب کنند.

با کمک بازاریابی دیجیتال، نرخ بازگشت سرمایه خود را می‌توانید اندازه بگیرید.

اگر تحربه مدیریت کسب و کار را داشته باشید یا مدیر بازاریابی باشید، خیلی خوب از اهمیت اندازه‌گیری میزان موثر بودن فعالیت‌ها و اقدامات بازاریابی مطلع هستید. شما در صورتی می‌توانید میزان موثر بودن کمپین‌های بازاریابی خود را بسنجید که ابزاری برای اندازه‌گیری داشته باشید. متاسفانه در روش تبلیغات سنتی ابزاری برای این‌که ببینید چه مقدار تبلیغ شما اثربخش بوده ندارید.

به عنوان مثال نمی‌توانید تعیین کنید که چند نفر تبلیغ شما را از تلویزیون دیده‌اند و از میان این تعداد چند نفر مشتری شما شده‌اند. اما ابزارهای بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می‌دهند که میزان اثربخشی تبلیغات خود را اندازه بگیرید. به عنوان مثال در اینستاگرام میزان بازدید، میزان لایک مشخص است که این اطلاعات مفیدی در رابطه با اثربخش بودن تبلیغ به شما می‌دهد.

 

بنابراین بهتر است از تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر رشد کسب و کار غافل نشوید و استفاده از بازاریابی دیجیتال را جدی بگیرید تا بتوانید به خوبی از مزایای آن بهره‌مند شوید. آژانس دیجیتال مارکتینگ فورس، افتخار دارد برای کسب و کارها خدمات تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ و خدمات مشاوره تخصصی به واحد مدیریت ارشد سازمان، مدیر برند و واحد بازاریابی سازمان برای رخداد اهداف استراتژیک سازمان انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر با ما تماس بگیرید.

 

 

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو