دلایل شکست کسب و کارها در فضای مجازی و راهکارهای آن چیست؟

ممکن است موارد زیادی را در اطراف خود دیده باشید که در گذشته تلاش کردند کسب و کار آنلاین داشته باشند، یا این‌که کسب و کار آفلاین و فیزیکی داشتند و قصد فعالیت در فضای مجازی داشتند تا بتوانند مشتریان بیش‌تری پیدا کنند، ولی متاسفانه موفق نشدند. در این‌جا این سوال پیش می‌آید که چرا برخی در فضای مجازی موفق می‌شوند و بسیاری ناموفق؟ زنجیره صحیح و فوت کوزه گری چیست؟ در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با دلایل شکست کسب و کارها در فضای مجازی صحبت کنیم و راهکارهای لازم برای جلوگیری از این بحران را بیان کنیم.

همچنین در انتهای این مقاله ویدئوهایی برای شما تهیه کردیم، در صورت تمایل می‌توانید این ویدئوها را مشاهده کنید.

 

دلایل شکست کسب و کارها چیست؟

اگر بخواهیم در یک کلام دلایل شکست کسب و کارها را بگوییم، دلیل شکست و عدم موفقیت این کسب و‌کارها به دلیل عدم رعایت زنجیره موفقیت است.

 

اما زنجیره موفقیت چیست؟

زنجیره یا حلقه موفقیت سه پارامتر اصلی دارد، این سه پارامتر عبارت است از انجام صحیح مطالعات اولیه، اجرای درست کارها و پروموت کردن و دیجیتال مارکتینگ صحیح و مناسب.

 

چه کار باید انجام داد تا کسب و کار ما برای ورود به فضای مجازی با شکست مواجه نشود؟

در واقع زمانی که می‌خواهید به عنوان یک کسب و کار وارد فضای مجازی شوید، برای این‌که کسب و کار شما شکست نخورد، زنجیره موفقیت باید به درستی انجام شود. از آنجایی که گفتیم عدم رعایت زنجیره موفقیت از دلایل شکست کسب و کارها است.
در این زنجیره، مطالعات اولیه باید به شکل صحیح انجام شود، سپس آن چیزی که ما می‌خواهیم در فضای مجازی داشته باشیم، به درستی اجرا شوند و پروموت شوند و در نهایت دیجیتال مارکتینگ به شکل صحیح و مناسب انجام شود. یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کارها نداشتن مطالعات اولیه از بازار است.

اگر هر کدام از این حلقه‌ها حضور نداشته باشند یا به درستی اجرا نشوند، احتمال شکست کسب و کار ما را در فضای دیجیتال به شدت بالا می‌برند.
زمانی که ما مطالعه بازار انجام نمی‌دهیم و مستقیم وارد مرحله اجرا می‌شویم یا می‌خواهیم یک مدل کسب و کار موفق را کپی کنیم، بدون داشتن زیر ساخت‌های مناسب و بدون انجام دادن مطالعات بازار، نمی‌توانیم به خوبی آن مدل کسب و کار را اجرا کنیم و موفق نخواهیم شد.

 

 

مطالعات اولیه چیست؟

اگر بخواهیم در رابطه با مطالعات اولیه صحبت کنیم، مطالعات اولیه در سطح وسیع به معنای طراحی پلن بازاریابی می باشد. ولی اگر بخواهیم به صورت خلاصه و به زبان ساده این مساله را تعریف کنیم، مطالعات اولیه چندین بخش دارد که عبارت است از:

 

محصول مناسب تعریف کنید.

کاری که شما باید در قسمت مشاهده و مشاوره انجام دهید این است که محصول خوب تعریف کنید. در واقع باید محصول خوب و با کیفیت مرغوبی داشته باشید. محصول به معنای ترکیب کالا، خدمات، خدمات پس از فروش، تحویل کالا و حال و هوایی هست که محصول شما به مخاطب می‌دهد. همه این موارد در کنار همدیگر یک محصول خوب را ایجاد می‌کند.

طراحی محصول امروز تبدیل به یک دانش و شغل حرفه‌ای تبدیل شده است. کسب و کارهایی موفق هستند که جامعه هدف خود را به خوبی بشناسند و بتوانند بر اساس جامعه هدف خود یک محصول مناسب را تعریف کنند. برای شناسایی جامعه هدف، لازم هست که گام‌های بخش‌بندی بازار و هدف گذاری آن را به خوبی بشناسید.

 

قیمت مناسب برای محصولات تعیین کنید.

شما باید در این بخش قیمت مناسب برای محصول خود تعیین کنید. به این معنا که مشتری احساس کند کالا و خدماتی که دریافت می‌کند را با بهترین شرایط و بهترین قیمت دریافت کرده است. قیمت‌ گذاری کاری حساس هست و باید حتما با بررسی‌های دقیق و کارشناسی شده فرآیند قیمت گذاری مناسب انجام شود.

قیمت گذاری باید به گونه‌ای باشد که هم برای کسب و کار شما سودآور باشد و هم مشتری راغب به پرداخت آن قیمت به ازای محصول یا خدمات ارائه شده باشد. برای قیمت گذاری استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که شما باید بر اساس پارامترهایی مانند بازار هدف، نوع محصول و وضعیت کسب و کار نوع استراتژی قیمت گذاری مناسب را برای خود انتخاب کنید.

 

پروموشن جذاب ارائه دهید.

در این مرحله شما باید پروموشن‌، پیشنهادها و مشوق های جذابی باید داشته باشید تا بتوانید جامعه هدفی که این محصول برای آن‌ها مناسب است را شناسایی کنید. جامعه هدف یا مشتری هدف آن کسی هست که محصول شما می‌تواند نیازهایش را پاسخ دهد و تمایل دارد محصول شما را بخرد. شناسایی جامعه هدف بسیار مهم است زیرا اگر این گام به درستی انجام نشود عملا تمامی فعالیت‌های شما ثمر و نتیجه‌ای نخواند داشت. زیرا فعالیتهای بازاریابی شما به جای این‌که بر روی مشتریان هدف متمرکز شده باشد بر روی کسانی انجام می‌شود که علاقه یا نیازی به محصول شما ندارند و آن را نمی‌خرند.

برای تشویق مخاطبان می‌توانید از انواع روش‌های مختلف بسته به شرایط و هدفی که دارید استفاده کنید. به عنوان مثال یکی بخر، دو تا ببر! یا تخفیف بر اساس میزان خرید مشتریان، یا ارائه تخفیف‌های جذاب به مناسبت‌های خاص مانند روز مادر، روز پدر و غیره که شما می‌توانید بین انواع 30 مورد پروموشن تعریف شده در علم بازاریابی و تبلیغات، بسته‌های پیشنهادی مورد نظر برای ترغیب مشتریان به خرید را طراحی کنید.

این مواردی که بیان کردیم خلاصه‌ی کاری است که در پلن بازاریابی دویست میلیون تومانی اتفاق می‌افتد و شما باید باید بتوانید این قسمت را به درستی انجام دهید تا بتوانید گام‌های بعدی را به درستی انجام دهید.

شما می‌توانید خود با طراحی صحیح پلن مارکتینگ این کار را انجام دهید یا از مشاور حرفه‌ای استفاده کنید. با ما تماس بگیرید.

 

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو