پروموشن‌ها، چهارمین عنصر در آمیخته دیجیتال مارکتینگ

بخش دهم : چهارمین عنصر معجون بازاریابی، پروموشن ها

در معجون بازاریابی کاتلر، در تعریف دیجیتال مارکتینگ، عنصر چهارم Promotion یا تشویق ها می باشد. پروموشن مجموعه‌ی هر آن چیزی است که یک کسب و کار برای معرفی، ارائه و توسعه فروش محصولات خود انجام می‌دهد. اهمیت پروموشن در دیجیتال مارکتینگ یکی دیگر از موارد مهم و تاثیرگذار در بازاریابی می باشد.

پروموشن-عنصر-چهارم-در-آمیخته-بازاریابی

انواع پروموشن در دیجیتال مارکتینگ؟

در دیجیتال مارکتینگ، پروموشن‌ها انواع متفاوت دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد: پروموشن بر مبنای قیمت، بر مبنای نحوه پرداخت هزینه محصول، بر مبنای حجم و میزان خرید، بر اساس دوره‌های خرید و مناسبت‌های زمانی خاص، بر مبنای خرید ترکیبی از چند محصول و غیره. از معروف‌ترین پروموشن‌ها، تخفیف است که در عین حال کم اثرترین نوع نیز می‌باشد.

نقش و اهمیت پروموشن در دیجیتال مارکتینگ:

یکی از تاثیرگذارترین نوع پروموشن‌ها در یک برنامه دیجیتال مارکتینگ اصولی مدلی است که براساس یک فرآیند کاملا حرفه‌ای به آن دسته از مشتریان که کسب و کار را به سایرین معرفی می‌کنند و هم چنین به گروهی که از طریق معرفی آن‌ها محصولی را خریداری کنند، هدایا و پاداش هایی ارائه می‌گردد.

پروموشن عبارت است از ارائه‌ی یک تشویق در قبال یک عمل خاص در یک محدوده زمانی مشخص. این سه مشخصه، اسکلت اصلی یک پروموشن را تشکیل می‌دهند. تا امروزه حدود 30 نوع پروموشن تعریف شده است که در گروه‌های مختلف قرار می گیرند.

آخرین نوع پروموشن تبلیغات است. در دنیای واقعی تبلیغات به معنای حضور در رسانه‌های جمعی مانند بیلبورد، آگهی تلوزیونی و غیره است. این نوع از پروموشن در یک برنامه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ زمانی ارائه می‌شود که گام های قبلی به طور کامل صورت گرفته و به نتیجه رسیده باشند.

البته به این نکته نیز باید توجه داشت که تبلیغات با هدف ایجاد آگاهی انجام می‌پذیرد و در ذات خود باعث افزایش فروش محصولات نمی‌شود. بنابراین چنانچه یک کسب و کار به دنبال افزایش فروش خود است، در برنامه‌ریزی دیجیتال مارکتینگ آن تبلیغات راه حل نهایی خواهد بود.

برای آشنایی با سایر عناصر معجون بازاریابی به مجموعه مقالات “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” مراجعه نمایید.

 

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو