تحلیل بازار در دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم : تحلیل بازار

واقعیت آن است که بازاریابان به دنبال شناسایی مخاطبان و نیازمندان احتمالی به محصولات خود هستند و تلاش می‌کنند مراکز تجمع این افراد را شناسایی کرده و به روشی آن‌ها را از وضعیت محصولات خود آگاه سازند. بازاریابان به دنبال ایجاد شرایط فروش و هم‌چنین تکرار در خرید مشتریان می‌باشند.

دیجیتال مارکتینگ شامل چه مراحلی است؟

مکاتب مختلف و متنوعی در بحث بازاریابی وجود دارند. یکی از این مکاتب که با نگاهی جامع، تجویزی و به صورت مرحله به مرحله فرآیند مدیریت بازاریابی را بیان می‌کند، مدل بازاریابی فیلیپ کاتلر می‌باشد. بدین منظور جهت بازاربابی باید فرآیند طراحی، اجرا و کنترل صورت گیرد. این مکتب در بخش طراحی مراحل مختلفی شامل تحقیقات بازار، تقسیم بندی بازار، انتخاب مشتری هدف، فرآیند طراحی آمیخته بازاریابی که خود متشکل از پارامترهای مختلفی بوده و بر خرید مخاطب تاثیرگذار هستند،را تعریف کرده است. سپس مرحله اجرای فرآیندهای طراحی شده صورت گرفته و همواره کنترل و ارزیابی امور انجام شده، باید در مراحل کاری قرار گیرد.

تحلیل بازار در دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

اولین گام جهت تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ برای یک کسب و کار پس از شناخت استراتژی‌های آن، تحلیل بازار است. تحلیل بازار یک کار کارشناسی است که شناخت جامع و دقیقی از وضعیت بازار بدست می‌دهد. آگاهی از ذائقه و نیاز مشتریان، جهت فروش محصول، امری ضروری است. با شناخت کامل مشتریان می‌توان گام های بعدی را بدرستی برداشت.

تحلیل-بازار-در-دیجیتال-مارکتینگ

بنابراین در فرآیند تحلیل بازار، باید از ذهنیت مخاطب، قیمتی که حاضر است بابت ارزش محصول شما پرداخت کند، نیاز و علایق او آگاه پیدا کرد، هم زمان باید عملکرد رقبا را مورد بررسی قرار داده، تا نقاط ضعف را خود در مقایسه با آن‌ها به دست آورده و درصدد اصلاح و بهبود این نقاط برآییم. هم‌چنین اطلاع از روندهای موجود در بازار، مراکز تجمع مشتریان، بایدها و نبایدها و بسیاری موارد دیگر، موجب میشود تا مرحله تحقیق و تحلیل بازار، یکی از آیتم‌های اساسی و زیربنایی موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار را تشکیل دهد.

اهمیت تحلیل بازار در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در گذشته نه چندان دور شاید این موضوع به خصوص افرادی که به کار اجرایی اعتقاد داشتند، معنا نداشت. اما امروزه آغاز یک کسب و کار بدون تحقیقات حرفه‌ای، ریسک بزرگی را در ادامه مراحل کار ایجاد کرده و منجر به رخداد شکست‌های بعدی می‌شود. هم‌چنین با تحقیق و تحلیل بازار، دید خود را گسترش داده و موارد بیش‌تری جهت سرمایه گذاری بالاتر و حرفه‌ای‌تر میابید.

هرچند تحقیقات بازار برای گام تحلیل بازار در یک پروژه دیجیتال مارکتینگ در کشور ما نقاط کنترلی بسیاری دارد. و جامعه در برابر ارائه کامل و صحیح اطلاعات تا حدودی از خود مقاومت نشان می‌دهد؛ با این وجود روش‌هایی برای رسیدن به نتایج نسبتا مطلوب وجود دارد.

چنانچه مرحله تحلیل بازار به درستی انجام شود نه تنها شناخت مناسبی از وضعیت کلی بازار را می دهد بلکه به کمک آن می‌توان از قابل قبول بودن میزان رشد و توسعه کسب و کار در آینده اطمینان حاصل کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر گام های دیجیتال مارکتینگ به دیگر مقالات این سری با عنوان “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” مراجعه نمائید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو