مزایای دیجیتال مارکتینگ برای استارت آپ ها چیست؟

استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Star-up کوتاه‌شده‌ی startup company) اصطلاحی است که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است. استارت آپ چندان مفهوم قدمی نیست و تنها یک یا دو دهه از عمر آن می‌گذرد. اما استارت آپ چیست؟ چرا شاهد شکست خوردن استارت آپ‌های زیادی هستیم؟ مشکلاتی که استارت آپ‌ها دارند چیست؟ با کمک دیجیتال مارکتینگ چگونه می‌توان یک استارت آپ را به موفقیت رساند؟ مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ برای استارت آپ ها چیست؟

در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

 

استارت آپ چیست؟

استارت آپ، تنها شامل شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات فعالیت دارند، نمی باشد اما به دلیل این‌که اکثر استارت آپ‌هایی که در سال‌های اخیر ایجاد شدند، در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند، این ذهنیت به وجود آمده که استارت آپ ‌ها تنها در حوزه تکنولوژی فعال هستند. استارت آپ را به فارسی، شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند. در واقع زمانی که بر اساس یک مدل کسب و کار، می‌خواهند در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد، محصولی را تولید و یا خدماتی را ارائه دهند استارت آپ راه اندازی می‌کنند.

اما به هر حال اگر بخواهیم تعریف دقیقی ارائه بدهیم استارت آپ‌ها، به دنبال اجرایی کردن یک ایده برای تولید یک محصول یا خدمت به وجود می‌آیند تا بتوانند شرایط را برای فروش آن محصول یا خدمت فراهم کنند.

همچنین استارت آپ صفر تا صد مسیر ایجاد یک ایده تا تولید محصول و خدمات را طی می‌کند.

 

بیش‌تر استارت آپ‌ها در ابتدای مسیر خود شکست می‌خورند، دلیل آن چیست؟

با این‌که بحث راه اندازی استارت آپ بسیار جذاب است، اما متاسفانه درصد بالایی از استارت آپ‌ها با شکست مواجه می شوند.

متاسفانه احتمال شکست یک استارت آپ نوپا بسیار بالا است. طبق آمارها ۵۰ درصد استارت آپ‌ها در ۵ سال اول و هفتاد درصد آن‌ها در ده سال اول فعالیت خود شکست خواهند خورد. دلایل بسیار زیادی برای شکست استارت آپ ‌ها وجود دارد، به عنوان مثال مشکلات مالی، انتخاب نادرست اعضای تیم، عدم توجه به مشتری مداری، نداشتن مدل کسب و کار یا توجه نداشتن به آن و غیره که که موجب می‌شود تعداد زیادی از استارت آپ‌ها با شکست مواجه شوند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شکست استارت آپ‌ها می شود، نداشتن برنامه برای بازاریابی یا بازاریابی ضعیف است .درست است که اکثر استارت آپ‌ها بر اساس ایده‌های ناب، جذاب و منحصر به فردی به شکل می‌گیرند و محصولات یا خدماتی که تولید می‌کنند، بسیار با کیفیت است. اما مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که اگر کسی وجود نداشته باشد که محصول شما را بخرد، عملاً تمامی اقدامات شما تولید و فروش محصول شکست خواهد خورد.

اگر صاحب یک استارت آپ هستید، شاید یکی از دلایلی که مشتریان کمی دارید، این است که مشتریان اطلاعی از محصولات شما ندارند. این امر به خاطر این است که ضعف زیادی در زمینه اطلاع رسانی محصولات خود دارید. در واقع شما باید بازاریابی انجام دهید تا بتوانید محصولات را به مشتریان معرفی کنید.

از طرف دیگر ممکن است اطلاع رسانی قوی داشته باشید، ولی به دلیل عدم توجه به مرحله بخش بندی بازار و هدف گذاری بازار، مشتریان هدف و جامعه هدف خود را مشخص نکردید در نتیجه تمام تمرکز شما بر روی اطلاع‌رسانی به افرادی هست که نیازی به محصول شما ندارند و مشتری هدف شما حساب نمی شوند.

مثالی برای این موضوع

به عنوان مثال در نظر بگیرید که یک نرم افزار تبدیل تصویر به متن تولید می‌کنید که تکنولوژی های خاصی در آن به کار رفته و مزایای بیش‌تری نسبت به انواع محصولات مشابه در بازار دارد. وقتی می‌خواهید برای این محصول بازاریابی کنید. باید جامعه هدف خودتان را مشخص کنید و تبلیغات خود را بر روی کسانی تمرکز کنید که به محصول شما نیاز دارند. اما این اقدام را انجام نداده و مثلا به جای این‌که محصول خود را به نویسندگان، دانشجویان، کپی رایترها و غیره معرفی کنید، هزینه‌های زیادی برای بازاریابی و تبلیغات انجام داده و بدون هدف تنها تبلغ می‌کنید یا این‌که محصولات خود را در مکان‌هایی تبلیغ می کنید که جامعه هدف شما آن را نمی‌بینند، یا تعداد کمی از این افراد تبلیغات را می‌بینند. برای همین محصولتان آن‌چنان که انتظار دارید به فروش نخواهد رسید و توفیقی در معرفی محصول نخواهید داشت و این به معنای کم شدن سود شما و شکست استارت آپ است.

 

چرا استارت آپ‌ها باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟

استفاده از دیجیتال مارکتینگ به عنوان یکی از راه‌های بازاریابی به چندین دلیل برای استارت آپ‌ها بسیار مفید است. اولین مورد این است که استارت آپ‌ها آدر ابتدای کار خود چندان از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند، برای همین باید از روش‌هایی برای بازاریابی استفاده کنند که هزینه‌های بالایی برای سازمان ایجاد نکند. خوشبختانه راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ هزینه زیادی ندارد و استارت آپ‌ها می‌توانند با کم‌ترین بودجه و هزینه، برای محصولات یا خدمات خود بهترین روش‌های بازاریابی را انجام دهند. از طرف دیگر مزیتی که ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای استارت آپ‌ها دارند، این است که با کمک این ابزارها می‌توانند پیام های تبلیغاتی را به طیف وسیعی از مشتریان برسانند و بدون توجه به محدودیت‌های زمانی و مکانی، محصول خود را به افراد زیادی معرفی کنند. این امر به این معناست که صاحبان کسب و کار و استارت آپ‌ها با کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانند سود بسیار زیادی به دست آورند.

بنابراین استفاده از بازاریابی دیجیتال برای توسعه استارت آپ‌ها، به خصوص اگر در ابتدای راه هستند، بسیار ضروری است.

 

نکات مهم دیجیتال مارکتینگ برای استارت آپ ها و رشد آن‌ها چیست؟

امروز با وجود کسب و کارهای زیادی که در بازار حضور دارند، طبیعتا رقابت شدیدی بین آن‌ها برای جذب به مشتریان وجود دارد. استارت آپ‌ها برای این‌که بتوانند محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند باید از ابزارهای قدرتمندی برای بازاریابی استفاده کنند. بازاریابی دیجیتال مجموعه روش‌ها و ابزارهای قدرتمندی دارد که می تواند باعث حضور پر قدرت استارت آپ‌ها در فضای آنلاین شود و تأثیر زیادی بر روی رشد آن‌ها داشته باشد. به خصوص که اینترنت رشد خیلی زیادی داشته و افراد زیادی از اینترنت استفاده می‌کنند. برای همین بهترین کار برای موفقیت استارت آپ‌هایی که باید حضور فعالی در فضایی که مشتریان در آن هستند، داشته باشید و این مکان، جایی جز اینترنت نیست. برای همین بهترین ابزار بازاریابی دیجیتال برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده از بازاریابی آنلاین است.

در ادامه این مقاله در رابطه با پنج نکته مهم و ضروری برای بازاریابی دیجیتال صحبت می‌کنیم.

 

ابزارهای ضروری دیجیتال مارکتینگ برای استارت آپ ها چیست؟

 

استارت آپ باید بتواند تجربه خوبی برای کاربران خود ایجاد کند

در واقع مهم‌ترین اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای استارت آپ به آن توجه کند این است که مشتری باید با برند و محصولات استارت آپ درگیر بشود تا بتواند یک رابطه پایدار با کسب و کار شما برقرار کند و استارت آپ تجربه خوبی برای مشتری ایجاد کند.

 

اما این جمله ای که گفتیم چه مفهومی دارد؟

تجربه مشتری به زبان ساده یعنی این‌که شناخت خوبی از مشتری بدست بیاورید، سلایق و علایق وی را به خوبی بشناسید و بر اساس علایق آن‌ها تجربه خاص و منحصر به فردی از برند و محصولات خود برای آن‌ها ایجاد کنید.

 

اما چگونه می‌توانید با استفاده از بازاریابی دیجیتال تجربه خوبی برای کاربران تا ایجاد کنید؟

برای بیان و توضیح این موضوع از یک مثال ساده استفاده می کنیم. به عنوان مثال یک کانال اینستاگرامی ایجاد می کنید که محتوای جذاب و به درد بخوری که برای کاربران تولید کردید را در آن‌جا قرار می‌دهید و پست‌ها و استوری‌های شما از نظر بصری و محتوایی برای کاربرانتان بسیار جذاب است یا این‌که وب سایت طراحی و راه اندازی کرده و اطلاعات مفیدی درباره حوزه تخصصی استارت آپ و محصولات و خدمات در آن قرار می‌دهید. این موضوع باعث می‌شود که مخاطب کنجکاو شده، شما را در سایت و یا اینستاگرام دنبال کند و نسبت به استارت آپ شما و محصولات و خدماتتان اطلاعات بیش‌تری به دست آورد. این موضوع در معرفی محصولات استارت آپ بسیار مفید است.

از طرف دیگر می‌توانید با مشتری خود تعامل داشته باشید، برقراری ارتباط با مشتری و مدیریت آن، نقش بسیار مهمی در ایجاد تجربه مشتری و رشد استارت آپ دارد.  مثلاً بخشی برای پرسش و پاسخ ایجاد می کنید و مشتری های شما در اینستاگرام کامنت می‌گذارند و سوالات خود را می پرسند و شما همان جا به سوالات مشتریان پاسخ داده و حتی این سوالات را با دیگر مشتریان از طریق استوری به اشتراک می‌گذارید. این موضوع باعث می شود که یک تعامل مستقیم با مشتریان ایجاد کنید و تجربه و حس خوبی نسبت به استارت آپ و محصولات آن در ذهن آن‌ها ایجاد کنید. این موضوع خود تاثیر بسیار مثبتی بر رشد استارت آپ‌ها دارد.

 

استارت آپ‌ها باید محتوای خلاق و جذاب ایجاد کنند

ایجاد محتوای خلاق در واقع به معنای استفاده از بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. یک استارت آپ با استفاده از این روش می‌تواند درباره محصولات و خدمات محتوایی تولید کند که جذاب است و مخاطبانش را با خود درگیر می‌کند. به عنوان مثال می‌تواند‌ ویدیوی آموزشی تولید کند که در آن درباره نحوه استفاده از محصولاتش به مشتری توضیحات کاملی می‌دهد. تولید محتوا اگر جذاب و منحصر بفرد باشد می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر بازار هدف شما بگذارد. این موضوع به خصوص برای کسانی که وب سایت دارند بسیار مهم است و محتوای عالی باعث می شود که ترافیک سایت افزایش یابد و رتبه سایت در موتور جستجو گوگل بهتر شود.

در واقع تبلیغات مستقیم تاثیر خوبی بر روی برند نمی‌گذارند، اما اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که اطلاعات جذاب و به درد بخوری به مخاطبان دهد یا به دانش آن‌ها چیزی اضافه بکند، باعث جذب مخاطب می‌شود.

برای تولید محتوا از قانون 80/20 استفاده کنید. یعنی این‌که ۸۰ درصد محتوای شما نباید مربوط به تبلیغات محصول شما باشد. ۸۰ درصد از این محتوا می‌تواند به بیان مطالب جذاب و متنوعی مرتبط با حوزه تخصصی استارت آپ است، بپردازد.

 

استارت آپ‌ها باید بتوانند از ظرفیت بسیار بالای شبکه های اجتماعی استفاده کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی دیجیتال است. شبکه های اجتماعی شبکه‌هایی هستند که افراد زیادی در آن‌ها حضور دارند و می‌توانند با این شبکه‌ها به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند. معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی که در ایران حضور دارند، شامل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و توییتر هستند. کاربران زیادی در این شبکه‌ها حضور دارند و از آن‌جایی که اکثرا با گوشی موبایل وارد این شبکه‌ها می‌شوند و تقریباً اکثر اوقات موبایل خود به همراه دارند.  این به معنای این است که این افراد بیشتر اوقات در شبکه‌های اجتماعی آنلاین هستند و محتواهای زیادی را می‌بینند. پس استارت آپ‌ها باید بتوانند به خوبی از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای معرفی خدمات و محصولات خود استفاده کنند.

این شبکه ها این قابلیت را دارند که بتوانید به سرعت مخاطب هدف خود را شناسایی کنند و بدون توجه به محدودیت‌های زمانی و جغرافیایی، به آن‌ها درباره محصولات و خدمات خود اطلاع رسانی کنند. ارتباط مستقیم با مشتریان خود برقرار کنید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهند. و اگر بتوانند به خوبی از ظرفیت بالای این شبکه‌ها برای بازاریابی استفاده کنند، باعث می‌شود کاربران به مشتری و در نهایت به مشتری وفادار برای استارت آپ‌ها تبدیل شوند و به عبارتی نرخ تبدیل بالایی داشته باشند.

مزیت دیگری که شبکه‌های اجتماعی دارند این است که اشتراک گذاری پیام در این فضاها بسیار راحت است و اگر تبلیغات جذابی مانند کمپین گوریلا مارکتینگ که هزینه زیادی هم ندارند، را راه اندازی کنند، افرادی که در این شبکه‌ها حضور دارند از کمپین شما بسیار خوششان خواهد آمد و آن را با دوستان و خانواده خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. به اشتراک گذاری پیام‌های تبلیغاتی شما با دیگران و ویروسی یا وایرال شدن این پیام‌ها، موجب شناخته شدن هر چه بیش‌تر استارت آپ توسط کاربران دیگر می شود.

 

استارت آپ‌ها می‌توانند از ابزار بازاریابی ویدیویی برای توسعه خود استفاده کنند

بازاریابی ویدیویی به معنای استفاده از ویدیو برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. ویدئو مارکتینگ و محتوای ویدئویی به شدت محبوب است. اولین دلیل محبوبیت بالای بازاریابی ویدئویی این است که ویدیو سرعت بالایی برای انتقال اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد زیرا ویدئو حواس بینایی و شنوایی را همزمان درگیر می‌کند . در واقع اکثر کاربران ترجیح می‌دهند که وقتی می خواهند درباره یک موضوع آموزش ببینند به جای آن‌که محتوای متنی آن را مطالعه کنند، ویدیوی آموزشی آن را ببینند. اگر شما برای معرفی محصولات خود به جای این‌که جزوه‌های چند صفحه‌ای تولید کنید، می‌توانید از محتوای ویدیویی چند دقیقه‌ای که جذاب هم هست اسفاده کنید تا بتوانید محصولات خود را معرفی کنید. این باعث می شود که مشتریان بیش‌تر استقبال کنند و راحتی با برند شما ارتباط برقرار کنند و چون کاربران با ویدئو بهتر درگیر می‌شوند، مدت زمان بیش‌تری شما را به خاطر خواهند داشت و این به ماندگاری برند شما در ذهن آن‌ها کمک می‌کند.

در رابطه با مثال بالا به جای این که در رابطه با نحوه استفاده از نرم افزار تبدیل تصویر به متن، بروشور تهیه کنید، می‌توانید ویدیویی جذاب از این محصول تولید کرده و در سایت منتشر کرده یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، این باعث می‌شود که کاربران محصولات شما را در مدت زمان بیش‌تری به خاطر داشته باشند و محتوای ویدئویی را جذاب تلقی کرده و آن را برای دیگران هم بفرستند. اما بروشور احتمال مطالعه‌اش کم است و کاربران نمی‌توانند آن را برای بقیه بفرستند.

 

ضروری است استارت آپ‌ها یک وب سایت برای خود‎ طراحی و راه اندازی کنند.

طراحی سایت و راه اندازی آن مزیت زیادی برای استارت آپ دارد. داشتن سایت به استارت آپ کمک می‌کند بتوانید حضوری فعال در فضای آنلاین داشته باشد. یا اگر محصول یا خدماتی برای فروش دارد، سایت تبدیل به فروشگاه آنلاینی می‌شود که در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته باز است.

همچنین استارت آپ‌ها می‌توانند محتواهایی را که تولید می‌کنند را در سایت خود قرار دهند تا مخاطبان هر زمان که بخواهند آن‌ها را مطالعه کنند که فرصت مناسبی برای آشنا شدن بیش‌تر مخاطبان با آن استارت آپ فراهم می‌کند.

با این حال تنها طراحی و راه اندازی سایت کافی نیست. بلکه سایت باید در صفحه اول گوگل حضور داشته باشد. به عنوان مثال نرم افزار تبدیل تصویر به متن می‌فروشید. غیر از شما کسب و کارهای زیاد دیگری هستند که محصولی مشابه با این محصول را تولید می کنند و رقیب شما هستند. زمانی که یک کاربر به دنبال یک نرم افزار تبدیل تصویر به متن است و آن را در گوگل جستجو می کند، اگر ‌سایت شما در صفحه اول ظاهر شود روی نام سایت کلیک می‌کند و وارد سایت می‌شود، اما اگر این اتفاق نیفتد و از آن‌جایی که معمولاً بیش از ۹۰ درصد کاربران، هرگز صفحات دیگر گوگل را باز نمی‌کنند، اگر فرضا به جای صفحه اول، سایت در صفحه پنجم ظاهر شود، سایت شما دیده نخواهد شد و مشتری نخواهید داشت. بنابراین لازم است که  اقداماتی مانند سئو برای سایت انجام دهید تا سایت برای نمایش در موتورهای جستجو بهینه شده و بتوانید در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید.

 

مزایای دیگر دیجیتال مارکتینگ برای استارت آپ‌ ها چیست؟

دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی در گسترش کسب و کارها و استارت آپ‌ها دارد که در ادامه به دو تا از آن‌ها اشاره می‌کنیم. این مزایا عبارتند از:

 

افزایش تعداد مشتریان

برای این‌که دیجیتال مارکتینگ انجام دهید باید یک استراتژی مناسب داشته باشید و پلن یا برنامه خوبی برای اقدامات بازاریابی دیجیتال طراحی کنید. در صورتی که از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به خوبی استفاده کنید، باعث می شود که نرخ تبدیل بیش‌تری داشته باشید. نرخ تبدیل به معنای این است که چند درصد از کاربرانی که تبلیغ شما را می‌بینند، تبدیل به مشتری شما می‌شوند؟ استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای استارت آپ ها باعث می شود بتوانند نرخ تبدیل خود را افزایش دهند و افزایش نرخ تبدیل، کمک زیادی به رشد استارت آپ‌ها می‌کند.

 

افزایش سود

طبیعتا زمانی که نرخ تبدیل افزایش یابد و مشتریان بیش‌تری را جذب کنید، میزان فروش هم افزایش می‌یابد و سود بیش‌تری برای کسب و کارتان می‌توانید به دست بیاورید.

 

خدمات ما چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ فورس در راستای کمک به بهبود بازار کسب و کار، در نظر دارد خدمات زیر را برای کسب و کارها و استارت آپ‌ها ارائه دهد. این خدمات شامل:

 

برنامه ریزی استاندارد یک سازمان

بررسی جامع کسب و کار از دیدگاه فروش، مارکتینگ و برندینگ و با در نظر گرفتن علوم روز مدیریتی دنیا

 

برنامه ریزی برند مارکتینگ

برنامه ریزی 360 درجه برند برای برند آفرینی و برند سازی با در نظر گرفتن کلیه‌ی عوامل موثر در رشد و پویایی برند با استفاده از علوم روز جهان

 

برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ

برنامه ریزی برای اجرای دیجیتال مارکتینگ و رخداد اهداف تعیین شده، با به کارگیری کلیه ابزارهای استاندارد جهانی.

 

خدمات ما برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به فکر راه اندازی یک کسب و کار یا استارت آپ هستند

کسب و کارها و استارت آپ‌هایی که در ابتدای مسیر قرار دارند

کسب و کارها و استارت آپ هایی که برای نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ نیاز به مشاوره دارند

کسب و کارها و استارت آپ هایی که به هر دلیلی اقدامات بازاریابی‌اشان نتیجه مطلوبی نداشته است.

 

برای دریافت خدمات مشاوره کلیک کنید.

 

 

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو