مزایا و معایب تبلیغات چیست؟

در دنیای امروز که اینترنت و به دنبال آن رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نفوذ بسیاری در زندگی روزمره مردم داشته و به دنبال آن شیوه‌های تبلیغاتی دچار تغییر و تحول شده و باعث ظهور مفهوم جدیدی به نام تبلیغات اینترنتی شده است، اما همچنان از شیوه‌های تبلیغات سنتی استفاده فراوانی می‌شود و این شیوه تبلیغاتی از میزان موفقیت بالایی برخوردار است. برای همین این سوال پیش می‌آید که ویژگی‌ها، مزایا و معایب تبلیغات نسبت به تبلیغات مدرن و خلاقانه چیست که باعث شده با وجود مزیت‌های تبلیغات نوین، همچنان این شیوه تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد؟

در ادامه این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

در خصوص بازاریابی و تبلیغات مباحث مختلفی وجود دارد. اما اغلب اوقات، عمده افراد حتی متخصصین و مالکین کسب و کار، تبلیغات را معادل بازاریابی می دانند. اما در حقیقت بین تبلیغات و بازاریابی تفاوت وجود دارد و تبلیغات یکی از ابزارهای بازاریابی است که شما می‌توانید آن را به شکل تبلیغ در تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و حتی رسانه های چاپی داشته باشید.

در واقع بازاریابی شامل همه انواع فعالیت‌هایی است که شما باید برای تبلیغ و فروش محصول یا خدمات خود بپردازید، در حالی که تبلیغات تنها یکی از فعالیت‌های بازاریابی است. تبلیغات سنتی شامل تبلیغات چاپی (روزنامه‌ها و مجلات)، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات تلفنی می‌باشد.

تبلیغات مزایا و معایبی دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب تبلیغات جهت بررسی بیشتر این فاکتور مهم پرداخته شده است.

بررسی مزایا و معایب تبلیغات:

مزایای تبلیغات چیست؟

تبلیغات نرخ پایینی به ازای دیده شدن توسط هر نفر دارد

یکی ازمزیت‌هایی که تبلیغات دارد این است که به ازای هر نفری که تبلیغات را می‌بیند نرخ بسیار پایین دارد، چون این نوع تبلیغات تعداد بالایی از مخاطب را پوشش می‌دهند، در نتیجه واحد دیده شدن تبلیغ شما و اطلاع‌رسانی شما به ازای هر نفر، در نهایت برای شما هزینه بسیار کمی دارد.

به عنوان مثال اگر هر تبلیغی ۵۰۰ میلیون تومان برای یک بار پخش از تلویزیون هزینه دارد، اگر ۴۰ میلیون نفر آن تبلیغ را ببینند هزینه ای که شما در حقیقت برای دیده شدن آن تبلیغ به ازای هر نفر پرداخت می‌کنید تقریباً معادل ۱۲ تومان می‌باشد. در حالی که در روش‌های دیگر هزینه هر بار دیده شدن می تواند بسیار بالا باشد که گران ترین روش آن، روش سمپلینگ است.

یعنی شما نفراتی را در فروشگاه یا در نقطه ای دارید و این افراد برای شما روزی برای  ۱۰۰ نفر محصول را پروموت می کند و شما مثلا ۲۰۰ هزار تومان بهش پرداخت می‌کنید که این موجب می شود نفری ۲ هزار تومن هزینه کرده باشید که نسبت به تبلیغات تلویزیونی هزینه بیش‌تری پرداخت می‌کنید.

امکان دسترسی به مخاطبان محلی در تبلیغات راحت‌تر است

هنگامی که گروه هدف شما مشتریان مصرف کننده محلی هستند، یک تبلیغ رادیویی قطعاً یکی از مفیدترین روش بازاریابی است. همچنین یکی از سریع‌ترین راه ها برای پیغام گرفتن پیام شماست، زیرا پس از سفارش تبلیغات رادیویی، خیلی طول نمی کشد تا آماده پخش در ایستگاه رادیویی محلی شوند.

ابزارهای تبلیغاتی سنتی به اینترنت وابسته نیستند

استفاده از رسانه‌های تبلیغاتی مثل تلویزیون، رادیو، پوسترها و بروشورها این مزیت را دارد که حتی در محل‌هایی که دسترسی به اینترنت ندارید، قابل استفاده بوده و در محل‌هایی که مخاطبان به اینترنت دسترسی ندارند، می‌توان به راحتی با استفاده از این روش، تبلیغات انجام داد.

ابزارهای تبلیغاتی قابل نگه‌داری هستند

به خصوص در استفاده از تبلیغات چاپی مانند بروشورها و مجلات، مخاطبین به راحتی می‌توانند این تبلیغ را نگه دارند و هر زمان خواستند آن را بخوانند، در حالی که به عنوان مثال تبلیغات وب‌سایت‌ها قابل نگه داری نیستند و تنها زمانی که مخاطب به آن سایت مراجعه می‌کند با آن تبلیغ مواجه می‌شود و ممکن است در آن لحظه آن را نخواند.

میزان آشنایی مخاطبان با آن بیش‌تر است، در نتیجه درک آن راحت‌تر است

خیلی از افراد با روش‌های تبلیغات سنتی آشناتر هستند و درک آن برایشان راحت‌تر هست، به خصوص نسل‌های قدیمی‌تر که اطلاعات کم‌تری نسبت به نحوه استفاده از ابزارهایی مثل موبایل و اینترنت دارند و گشتن در اینترنت برای آن‌ها چندان راحت نیست.

پردازش و یادآوری تبلیغات راحت‌تر است

در مطالعاتی که توسط یک نهاد کانادایی انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که تبلیغات سنتی، به خصوص تبلیغات چاپی نسبت به تبلیغات دیجیتالی، توسط مخاطبین راحت‌تر پردازش و یادآوری می‌شوند.

تبلیغات از میزان موفیقت بالایی برخوردار است

برای تبلیغات آنلاین نیاز داریم که زیرساخت‌های لازم برای اتصال به اینترنت وجود داشته باشد، همچنین این امر نیازمند استفاده مخاطبین از ابزارهای رسانه جمعی و شبکه‌های اجتماعی هست، بنابراین درست است که تبلیغات آنلاین این قابلیت را دارند که بسیار سریع در مقیاس جهانی منتشر شوند اما این موضوع تضمین نمی‌کند که تبلیغات شما به دست تمامی مشتریان بالقوه برسد. زیرا ممکن است مخاطبین هدف شما به دلایلی به اینترنت دسترسی نداشته باشند یا از شبکه های اجتماعی استفاده نکنند. در این صورت استفاده از شیوه تبلیغات سنتی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید با موفقیت تبلیغات خود را به انواع مخاطبین نشان دهید و به هدف خود برسید.

مزایا-و-معایب-تبلیغات

 

معایب تبلیغات

گرچه استفاده از تبلیغات در گذشته موفقیت آمیز بوده است، اما به دلیل استفاده روز افزون از اینترنت در سال‌های اخیر، استفاده از بازاریابی سنتی معایبی دارد. به دلیل استفاده گسترده مردم از اینترنت، تلفن های هوشمند، آیپدها، تبلت ها، سایت‌ها و شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای کوچک نیز قادر به تبلیغ محصولات خود با استفاده از سایت‌ها، بنرهای تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتزآپ و غیره هستند. این روش‌ها در مقایسه با تبلیغات هزینه کم‌تری دارند. در ادامه در مورد برخی از معایب بازاریابی سنتی صحبت می‌کنیم.

در تبلیغات تمرکز بر روی مخاطب هدف دشوار است

یکی از معایبی که تبلیغات دارد این است که با وجود این که امکان پذیر است، اما کم‌تر می شود روی مخاطب هدف تنظیم کرد. به عنوان مثال اگر مخاطب هدف شما خانم‌های خانه‌دار هستند، اگر بتوانید در ساعاتی از روز تبلیغ خود را پخش کنید که در آن ساعات خانم‌ها بیننده آن برنامه هستند، می‌توانید تا حدی میزان دیده شدن تبلیغات توسط مخاطب هدف را افزایش دهید.

اما در مارکتینگ باید بازار هدف را به شدت ریز کنیم تا بتوانیم بر مخاطب هدف خود متمرکز شویم.

تبلیغات هزینه بالایی به سازمان تحمیل می‌کند

برای هر باری که لازم است تبلیغات در روزنامه ها، تلویزیون، بیلبوردها و غیره قرار داده شود، باید برای آن هزینه بپردازید. بنابراین تبلیغات، هزینه خیلی بالایی به صورت یک جا به سازمان تحمیل می‌کند، پس نمی تواند برای همه کسب و کارها مفید باشد.

به خصوص که تعداد کسب و کارهایی که از رسانه تبلیغاتی استفاده می‌کنند، نسبت به کل کسب و کارهایی که وجود دارند بسیار اندک هست و عملا برای همه کسب و کارها استفاده از تبلیغات امکان پذیر نیست.

تبلیغات اطلاعات کمی را ارائه می‌دهد

در تبلیغات ارائه گزینه‌ها و پیشنهادات مختلف برای قیمت گذاری یک محصول یا معرفی و نمایش انواع مختلف محصولات و خدمات یک کسب و کار دشوار است. رسانه‌های تبلیغاتی، به خصوص رسانه‌های چاپی فضای کافی برای نمایش انواع مختلف قیمت و پیشنهادات دیگر ندارند. در نتیجه ممکن است اطلاعاتی که می‌تواند مورد توجه خریداران باشد و باعث شود احتمال خرید بالاتر برود، در این نوع رسانه‌ها نمایش داده نشوند.

تبلیغات بر مخاطبان تحمیل می‌شود

از آن‌جایی که در تبلیغات، مخاطبین حق انتخاب زیادی برای انتخاب تبلیغ و دیدن یا ندیدن آن را ندارند، بنابراین ابن نوع تبلیغات به مخاطب تحمیل می‌شود، که این امر ممکن است میزان آزاردهندگی تبلیغات را افزایش دهد. در نتیجه تبلیغات میزان پاسخگویی پایینی دارد.

میزان نادیده گرفتن تبلیغات از سوی مخاطبین زیاد است

از آن‌جایی که در تبلیغات مخاطبین حق انتخاب کمی دارند در نتیجه بیش‌تر افراد تمایل دارند تبلیغات را نادیده بگیرند یا از آن رد شوند، به عنوان مثال ممکن است تبلیغات را روی بیلبورد یا بنر نخوانند، یا در هنگام نمایش تبلیغات از تلویزیون،کانال تلویزیون را تغییر دهند.

تبلیغات چه ویژگی‌هایی دارد؟

اصلی‌ترین ویژگی که تبلیغات نسبت به ابزارهای مدرن به این است که نسبت بازگشت سرمایه بسیار پایینی نسبت به سایر روش‌های خلاق و هوشمندانه دارد.

همچنین تبلیغات موجب افزایش ناگهانی سطح آگاهی از محصول و یا برند ما می‌شود و تقاضا را به شدت بالا می‌برد، پس باید کسب و کار باید آمادگی لازم برای پاسخگویی را داشته باشد.

ویژگی دیگری که تبلیغات دارد این است که ضریب ماندگاری تبلیغات بسیار کم بوده و به شدت فرار است و فراموش می‌شود.

چه زمانی بهتر است از تبلیغات استفاده کنیم؟

باتوجه به مزایا و معایب تبلیغات، عمده وظیفه تبلیغات، برای افزایش آگاه سازی مردم از یک اتفاق هست، بنابراین اگر از تبلیغات برای آگاه کردن مردم استفاده می‌کنید، و مارکت یا جامعه شما وسیع است و جامعه هدف شما گسترده است، تبلیغات می‌تواند ابزار مناسبی برای شما باشد.

همچنین اگر مخاطبین هدف شما از لحاظ جغرافیایی تنها محدود به یک منطقه می‌باشند، استفاده از تبلیغات بسیار به صرفه‌تر و میزان موفقیت آن بالاتر است.

سخن آخر..

در حالی که روش‌های نوین بازاریابی عمدتاً حول محور رسانه های اجتماعی و اینترنت می چرخند و پیام‌های تبلیغاتی به دست مصرف کنندگانی که در این فضا حضور دارند می رسد، تبلیغات توانایی دستیابی به بخش‌هایی را دارد که میزان اتصال به اینترنت در آن‌جا کم است. این امر در کنار این واقعیت که خیلی از افراد مسن، بخش زیادی از مشتریان را تشکیل می‌دهند و این افراد عمدتا بیش‌تر با روش‌های سنتی بازاریابی آشنا هستند، نشان‌دهنده این موضوع است که تبلیغات به طور حتم تا سال‌های بعد به حیات خود ادامه خواهد داد.

این مقاله در رابطه با مزایا و معایب تبلیغات نسبت به بقیه ابزارها و روش‌های تبلیغات بود. با این حال استفاده از ابزارهای نوین مزایایی نسبت به تبلیغات دارد. اگر در رابطه با مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی کنجکاو هستید، برای مطالعه بیش‌تر در رابطه با این موضوع کلیک کنید.

برای استفاده از خدمات مشاوره آژانس دیجیتال مارکتینگ فورس، با ما تماس بگیرید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو