کامنت مارکتینگ ، مزایا و استراتژی‌های آن چیست؟

بازاریابی دیدگاه جز یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. گرچه امروزه نسبت به گذشته تعداد کم‌تری از این شیوه بازاریابی استفاده می‌کنند با این حال، کامنت مارکتینگ نه تنها نفوذ خود را از دست نداده بلکه جز استراتژی‌هایی است که روز به روز تاثیرگذارتر می‌شود. وبلاگ‌ها و انجمن های زیادی هستند که می‌توان در آن‌ بخش‌ها نظر گذاشت و مخاطبان زیادی در این نظر گذاری مشارکت دارند. از آن‌جایی که در این فضاها سطح مشارکت بالایی وجود دارد این امر فرصت‌هایی برای سایت‌ها مهیا می‌کند تا لینک‌های خود را در آن‌جا قرار دهند. با این حال استفاده از تکنیک‌های کامنت مارکتینگ استراتژی‌ها و تکنیک‌های خاصی دراد که باید آن‌ها رعایت کرد. در ادامه در رابطه با این تاکتیک‌ها برای نوشتن نظرات عالی صحبت خواهم کرد.

 

کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ (comment marketing) یا بازاریابی دیدگاه به زبان ساده به معنای اظهارنظر یا بیان دیدگاه در وبلاگ‌ها به منظور جلب اعتماد سایر وبلاگ نویسان، خوانندگان و همچنین نویسنده مقاله انجام می‌شود. کامنت گذاری روشی عالی برای نشان دادن حضور شما است.

با این حال اظهار نظر در وبلاگ باید در جهت ایجاد آگاهی و اعتماد سازی باشد. زیرا کامنت گذاری یکی از راه های تبلیغ نام و شخصیت شخص شما یا برند یا سازمان شما است.

همچنین برای گذاشتن لینک در وب سایت‌های دیگر، می‌توان از کامنت گذاری استفاده کرد. اما باید به خاطر داشته باشید که گرچه در سایت های مختلف به بیان دیدگاه‌ها می‌پردازیم، با این حال باید مواردی را رعایت کرده و انجام برخی کارها پرهیز کنیم. برخی از این موارد شامل تمرکز بیش از حد برای گرفتن لینک، اظهار نظرهای بسیار سطحی، ساخت پروفایل‌های متعدد و غیره می‌باشد.

 

گذاشتن نظرات در سایر سایت‌ها چه کمکی به سایت شما می‌کند؟

فرض کنید در یک سایت پروفایل ساختید و در پروفایل، آدرس سایت خود را گذاشته‌اید یا در کامنت‌ها، لینکی از محتوای سایت خودتان قرار داده‌اید. وقتی در آن سایت نظر بسیار خوبی بگذارید، این امر باعث می‌شود سایر خوانندگان، بر روی لینک‌های شما کلیک کنند یا پروفایلتان را بررسی و از طریق آن وارد سایت شما شوند. این موضوع برای دریافت ترافیک ورودی و افزایش رتبه سایت بسیار موثر است.

بنابراین در صورت استفاده درست از استراتژی‌های بازاریابی دیدگاه و اشتراک‌گذاری نظرات و افکار معنادار، باعث می‌شود حضور پرقدرتی در این فضا ایجاد کرده و این امر موجب افزایش ترافیک ورودی به سایت شما در بازه زمانی طولانی خواهد شد.

از طرف دیگر وقتی نظراتتان عالی باشد، خوانندگان دوست دارند شما را بیش‌تر بشناسند و به پروفایلتان سر خواهند زد، اگر در مشخصات پروفایل خود لینک اکانت خود در شبکه‌های اجتماعی را بگذارید، منجر به افزایش فالوئرهای شما خواهد شد. این امر به بیش‌ت دیده شدن شما و سایت کمک فراوانی می‌کند.

همچنین در صورتی که از گذاشتن نظرات سطحی خودداری کنید و نظراتتان مفید، با کیفیت و کار شده باشد، باعث می‌شود که به عنوان یک فرد با اطلاع در آن حوزه به نظر برسید و خوانندگان شما را به عنوان فردی که نظرات مفید و ارزشمندی می‌گذارد، بشناسند و به شما و نظراتتان اعتماد کنند. در این شرایط هر زمانی که پروفایل شما را می‌بینند به سبب شناخت و اعتمادی که به شما پیدا کرده‌اند، حس مثبتی نسبت به شما یا برند شما خواهند داشت. این امر شانس تعامل شما، یا سازمان یا برند را با آن‌ها بالا می‌برد که این خود منجر به تبدیل کاربران به مشتریان وفادار و افزایش نرخ تبدیل می‌شود.

همچنین نظر گذاشتن و بررسی نظرات دیگران یک استراتژی هوشمندانه برای بررسی جامعه و شبکه سازی است و می‌توانید زمینه‌های مشترکی که میان افراد وجود دارد را شناسایی کنید. این موضوع برای شناسایی پرسونای مخاطب بسیار مفید است.

 

چگونه کامنت مارکتینگ را شروع کنیم؟

 

وبلاگ‌های هدف را تعیین کنید

ابتدا هدف خود را از به کار بردن این شیوه بازاریابی تعیین کنید. این‌که قصد شما از کامنت مارکتینگ، شناساندن خود و یا برندتان به مخاطبین است یا به گرفتن ترافیک بیش‌تر برای سایتتان علاقه دارید؟

بر اساس جوابی که به این سوال می‌دهید، وبلاگ‌های هدف خودتان را انتخاب کنید. وبلاگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید حجم ترافیک بالایی داشته باشند و محتوای آن‌ها به طور مداوم درحال انتشار و به روزرسانی هستند.

اگر هدف دریافت ترافیک بیش‌تر است، بهتر است بر روی وبلاگ‌هایی که لینک مستقییم به سایت شما می‌دهند تمرکز کنید. اما اگر هدف شما، بهبود شهرت برند یا شناساندن خود یا کسب و کارتان به دیگران است، می‌توانید بر روی انجمن‌های پرسش و پاسخ تمرکز داشته باشید.

 

وبلاگ‌هایی که در لیست هدفتان هستند را به طور مرتب پیگیری و تلاش‌های خود را سازماندهی کنید.

اولین نکته‌ای که باید در این رابطه بیان کرد این است که بهتر است از یک تصویر یا آواتار مناسب انتخاب کنید. همچنین بهتر است در رابطه با موضوعاتی که کامنت می‌گذارید آگاهی داشته باشید و با جنبه‌های مختلف آن موضوع آشنا باشید و از گذاشتن نظرات سطحی و غیر حرفه‌ای خودداری کنید و در نهایت این‌که اگر در انجمن‌های پرسش و پاسخ فعال هستید، بهتر است جز نفرات اولی باشید که کامنت می‌گذارید.  زیرا کامنت‌های اول بیش‌ترین شانس را برای دیده شدن دارند. برای این‌که جدیدترین پست‌ها را از دست ندهید، می‌توانید سیستم هشدار را فعال کنید. برای این سیستم هشدار می‌توانید از RSS یا امکان دریافت ایمیل اطلاع رسانی پس از انتشار یک پست جدید یا استفاده کنید.

 

باید و نبایدهای کامنت مارکتینگ چیست؟

هنگامی که از این استراتژی استفاده می‌کنید، لازم است برای این‌که فعالیت‌های کامنت مارکتینگ اثر بخشی داشته باشید، به مواردی توجه کنید. در این‌جا در رابطه با موارد ضروری در هنگام کامنت گذاری صحبت می‌کنیم.

 

چه کارهایی انجام دهیم؟

  • نظرات مفید و سودمند بنویسید، نظری که واقعا چیزی برای گفتن داشته باشد. باید سعی کنید به صحبت‌های نویسنده چیزی را اضافه کنید یا این‌که به درستی آن‌ها را نقد کنید.
  • از این‌که نشان دهید نظری متفاوت با دیگران دارید، نترسید. این دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شود تا مخاطبان، شما را به خاطر بسپارند.
  • همیشه لازم نیست نظراتتان جدی و حرفه‌ای باشد. گاهی اظهار نظرهای جالبی که  با شوخ طبعی همراه هستند، مورد استقبال دیگران قرار می‌گیرد. گرچه باید مراقب چیزی که می‌گویید، باشید و زیاده روی نکنید.
  • شبکه سازی کنید. کامنت گذاشتن کمک می‌کند افرادی که زمینه‌های مشترک دارند را شناسایی کنید.

 

چه کارهایی را نباید انجام دهید؟

  • نظر عمومی نگذارید. حتی اگر این نظر، برای تشکر از نویسنده مقاله باشد. به جای آن می‌توانید پس از تشکر، درباره قسمت هایی از مقاله که بیش‌تر از همه دوست داشتید، توضیح دهید و اطلاعات بیش‌تری در رابطه با آن موضوع بیان کنید.
  • به نحوه بیان نظرات خود توجه کنید. از توهین به دیگران پرهیز کنید. حتی اگر نظر مخالفی دارید بهتراست به شیوه درست و با نگاه انتقادی بیان شود و در عین حال به گونه‌ای آن را بگویید که به نظرات دیگران احترام بگذارد.
  • بدون این‌که مطالب را مطالعه کنید، نظر ندهید. در این صورت نظرات شما تصویر بسیار نامناسبی در دیدگاه دیگران خواهد داشت.
  • از گذاشتن لینک در نظرات پرهیز کنید مگر این‌که لینک مورد نظر به موضوع بحث یا مقاله مرتبط باشد،در غیر این صورت مطمئن باشید که کامنت شما جنبه تبلیغاتی داشته و ممکن است مدیر سایت آن را  منتشر نکند.
  • از گذاشتن بی رویه کامنت خودداری کنید، کامنت‌های کم ولی مفید و کاربردی بسیار بهتر از کامنت‌های زیاد و سطحی می‌باشد.

 

پس از اجرای کامنت مارکتینگ، عملکرد خود را اندازه بگیرید

ابزارهای آنلاین مارکتینگ، این قابلیت را به شما می‌دهند تا بتوانید میزان عملکرد خود را در اجرای استراتژی‌های بازاریابی بسنجید و این از مزایای آنلاین مارکتینگ است. برای بازاریابی دیدگاه نیز شما می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. برای این کار بخش Advanced Segments گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و یک سگمنتیشن مخصوص کامنت‌های وبلاگ ایجاد کرده و ترافیک ارجاعی از کامنت‌های وبلاگ را بررسی کنید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو