بازاریابی محتوا چیست؟

شاید عبارت “محتوا پادشاه است” را زیاد شنیده باشید. امروزه با ظهور روش‌های مختلف بازاریابی، مفهومی به نام بازاریابی محتوا (Content Marketing) معرفی شده است. بازاریابی محتوا را این‌گونه تعریف می‌شود: “بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که با ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط و انتشار آن به صورت مداوم، بر جذب و حفظ مخاطب هدف متمرکز شده است تا بتواند با هدایت مخاطبین، در نهایت آن‌ها را به مشتری تبدیل کند”.

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ، یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. اشکال مختلف بازاریابی محتوا شامل محتوای متنی، صوتی، تصویری، ویدیویی و غیره است که در ادامه این مقاله به طور مفصل آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

 

content-is-king

 

اهمیت بازاریابی محتوا چیست؟

هدف از بازاریابی محتوا، حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است. به عبارتی با بازاریابی محتوا می‌توان با مخاطب ارتباط برقرار کرد و سپس بر اساس نقشه سفر مشتری (Customer Journey Map)، وقتی مخاطب ببیند که محتوای تولید شده توسط شما می‌تواند مشکلش را حل کند، علاوه بر این‌که بیش‌تر با نام تجاری و کسب و کار شما آشنا می‌شود، در نهایت به محصولات و خدمات شما اعتماد کرده و تبدیل به مشتری خواهد شد. بر این اساس محتوایی که تولید می‌شود، باید خاص و با کیفیت باشد و بتواند به سوالات مخاطب پاسخ مناسبی بدهد، یا مشکلی از مخاطب را حل کند.

بازاریابی محتوایی بر خلاف تبلیغات، بیش‌تر جذب کننده است و از روش‌های تهاجمی استفاده نمی‌کند، به خصوص که امروزه تنها استفاده از رویکرد تبلیغات سنتی برای رشد کسب و کارها جوابگو نیست و تبلیغات زمانی نفوذ بیش‌تری بر مخاطبین دارند که جذاب و سرگرمی بخش، حاوی اطلاعات مفید و با ارزش باشند و کم‌ترین میزان آزاردهندگی و مزاحمت را داشته باشند، که بازاریابی محتوا می‌تواند به این نیاز مخاطبان پاسخ دهد.

بنابراین بهتر است برای رشد کسب و کارتان، کانتنت مارکتینگ را نیز به رویکردهای بازاریابی خود اضافه کنید و با تولید محتوا با ارزش و جذاب در رابطه با حوزه فعالیت خود تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید.

به عنوان مثال تصور کنید که در زمینه فروش لوازم آرایش در اینستاگرام پیج دارید. اگر برای معرفی برند و محصولاتتان تنها بخواهید به روش‌های تبلیغاتی اکتفا کنید، چندان در معرفی کسب و کار، جذب مخاطب و فروش محصولاتتان موفق نخواهید بود. اما اگر در کنار فعالیت‌هایی که در پیج خود دارید با رویکرد بازاریابی محتوا، به آموزش استفاده از محصولات، مزایای استفاده از یک محصول خاص برای پوست و هر موضوع دیگری که در کنار جذاب بودن، اطلاعات باارزشی به مخاطبانتان بدهد، بپردازید. علاوه بر جذب مخاطبین بیش‌تر به پیج، خواهید توانست کسب و کار خود را به افراد بیش‌تری معرفی کنید و با تبدیل مخاطبین و فالوئرها به مشتریان، محصولات بیش‌تری نیز به آن‌ها بفروشید.

 

بازاریابی محتوا چه مزایایی برای وب‌سایت‌ها دارد؟

 

اهمیت-تولید-محتوا

 

مزایایی که بازاریابی محتوا دارد، آن را به یکی از موثرترین و مفیدترین استراتژی‌های بازاریابی تبدیل کرده است و در دراز مدت مزایای فراوانی برای کسب و کار دارد.

در ادامه به بیان مزایای بازاریابی محتوا می‌پردازیم:

 

 محتوای بیش‌تری خواهید داشت

محتوای بیش‌تر در وب‌سایت باعث می‌شود مخاطبان مدت زمان بیش‌تری را در سایت صرف کنند. این امر خود موجب افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو، کاهش نرخ پرش یا بانس ریت خواهد شد. همچنین مخاطبان فرصت‌های بیش‌تری برای آشنا شدن با برند شما دارند که در نتیجه این امر به سایت اعتماد می‌کنند که منجر به نرخ‌ تبدیل بالاتر خواهد شد.

 

احتمال افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو بالا می‌رود

هر چقدر تعداد صفحات با کیفیت شما در سایت بیش‌تر شود، شانس بیش‌تری برای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو خواهید داشت. به خصوص اگر کلمات کلیدی و موضوعاتی را که مشتریان شما به دنبال آن می‌گردند، هدف قرار دهید و در رابطه با این موضوعات محتوای با کیفیت تولید کنید.

 

 

قدرت دامنه (domain authority) سایت‌تان بیش‌تر می‌شود

طبیعتا هر چقدر محتوای با کیفیت بیش‌تری تولید کنید، اعتماد دیگران به سایت شما بیش‌تر می‌شود و حتی ممکن است به عنوان یک سایت مرجع در حوزه تخصصی خود شناخته شوید و از سایت‌های دیگر به مقالات شما ارجاع شود که این خود باعث گرفتن بک لینک‌های باارزش از سایت‌های دیگر شده و موجب افزایش چشمگیر رتبه سایت شما در نتایج جستجو خواهد گشت.

 

افزایش آگاهی از نام تجاری و بهبود نام برند

وقتی کاربران مقالات شما را می خوانند، تصویری از برند شما در ذهن آن‌ها ایجاد می‌شود. اگر مقالات شما را مفید، آموزنده بیابند، تصویر مثبتی از برند شما در ذهن‌شان ایجاد خواهد شد. علاوه بر این اگر مشاهده کنند که مقالات شما در سایت‌های دیگری منتشر می‌شود، سایت‌ شما را به عنوان یک مرجع و منبع مورد اعتماد خواهند شناخت که این خود موجب بهبود نام برند خواهد شد.

 

جذب مخاطبان وفادار

شهرت بیش‌تر برند می‌تواند به افزایش تعداد مخاطبان کمک کند، همچنین محتوای عالی می‌تواند در کاربران وفاداری ایجاد کند و احساس مثبت آن‌ها را نسبت به برند افزایش دهد. اگر آن‌ها به شما اعتماد کنند، شانس بیش‌تری برای افزایش نرخ تبدیل کاربران به مشتریان وفادار را خواهید داشت که در نتیجه این امر موجب می‌شود محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند.

 

کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات

تنها هزینه‌ای که لازم است برای بازاریابی محتوا بپردازید زمان است، که نسبت به سایر تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات بسیار مقرون به صرفه است و بازده زیادی برای کسب و کار دارد. چند ماه اول اجرای استراتژی بازاریابی محتوا ممکن است نتایج چندانی نداشته باشد، اما از چند ماه آینده، شما شاهد رشد بیش‌تر سایت‌تان خواهید بود.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو