هدف گذاری بازار در دیجیتال مارکتینگ

بخش چهارم

تاکنون در سری مقالات “دیجیتال مارکتینگ چیست” با بازاریابی دیجیتال و مراحل کلی آن آشنا شدید. هم‌چنین درباره مراحل تحلیل بازار و بخش بندی بازار جهت استفاده بهینه از منابع و نزدیک شدن به مشتریان هدف خود مطالعه نمودید.  گام بعدی در این مسیر، هدف گذاری بازار است. یک کسب و کار با تحلیل بازار وضعیت کلی آن و مشتریان خود را ارزیابی می‌نماید. سپس در فرآیند بخش بندی بازار گروه های مختلف مشتریان را شناسایی می‌کند. در گام هدف گذاری بازار نیز گروه‌های موردنظر خود را طبق اصول دیجیتال مارکتینگ انتخاب کرده و بر روی بخش های انتخاب شده و مشتریان هدف متمرکز می‌شود.

هدف گذاری در بازار

 

چرا باید در بازار هدف گذاری کنید؟

در واقع در این گام از دیجیتال مارکتینگ بخش‌های انتخابی از جامعه مشتریان هدف باز هم کوچکتر می‌شود. در این صورت است که می‌توان به طور متمرکز و مستقیم در ذهن و قلب مشتریان هدف نفوذ کرد. در نتیجه این موضوع انتقال پیام در روند بازاریابی، تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ به مشتریان به طور کامل صورت خواهد گرفت.

از مهم ترین دلایل برای هدف گذاری بازار صرف بودجه تبلیغات و بخصوص دیجیتال مارکتینگ در بخش هایی ست که بیش ترین بازگشت سرمایه را برای کسب و کار به دنبال خواهند داشت. به این وسیله می توان پروموشن ها را نیز به طور هدفمند طراحی کرد.

به عنوان مثال مک دونالد بزرگ ترین رستوران زنجیره ای در جهان هنگامی که بخش اصلی مشتریان آن را نوجوانان، جوانان و خانواده هایی عموما با فرزندان کم سن و سال تشکیل می داد؛ در محیط رستوران های خود امکاناتی مانند “اینترنت رایگان”، “وعده غذایی شاد” که به نحوی شامل شخصیت های کارتون های والت دیزنی می‌شد، “محل بازی کودکان” و… را ارائه داد. اما با گذشت سال‌ها هنگامی که جامعه مشتریان آن به افراد میانسال تغییر یافت و با کاهش فروش مواجه گردید؛ در هدف گذاری جدید خود منو غذایی سالم‌تر و انواع قهوه را گنجاند.

به این ترتیب در دیجیتال مارکتینگ هدف گذاری بازار در مقاطع زمانی مختلف جهت صرف صحیح و دقیق سرمایه و جذب مشتریان بیش تر بسیار حیاتی خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیش تر و آشنایی با سایر مراحل دیجیتال مارکتینگ به دیگر مقالات این مجموعه در لینک های زیر مراجعه نمایید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو