بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست و چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟

شاید روزهای آغازینی که اینترنت به وجود آمد کسی تصور نمی‌کرد که در دهه‌های آینده، برقراری ارتباط با دیگران در هر نقطه‌ای از جهان اینقدر سریع و راحت باشد. امروزه نه تنها می توان در کسری از ثانیه با دیگران ارتباط برقرار کرد، بلکه به راحتی می‌توان تصاویر، فیلم ها و اسناد را با دیگران به اشتراک گذاشت. با پیشرفت فناوری و توسعه سیستم عامل‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی به وجود آمدند و ظهور تلفن‌های هوشمند (اسمارت فون‌ها)، تبلت‌ها و نفوذ روز افزون این دستگاه‌ها موجب شده شبکه‌های اجتماعی به بخشی اساسی و لاینفک در زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. با وجود بیش از 4.1 میلیارد کاربر در اینترنت و نزدیک به 3.1 میلیارد کاربر در شبکه‌های اجتماعی و اهمیت این رسانه‌ها، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد و با رشد روز افزون کاربران در این شبکه‌ها، بازاریابی در این فضا اهمیت به سزایی یافته است.

به خصوص که کاربران بیش‌تر اوقات شبانه روز خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. 86 درصد مردم حداقل یک بار در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که از این میزان، 72 درصد آن‌ها هر روز چندین بار آن‌ها را چک می‌کنند و روز به روز به این ارقام افزوده می‌شود، زیرا افراد بیش‌تری به شبکه‌های اجتماعی خود وابسته می‌شوند.

مردم از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با دوستان، خانواده یا همکاران، کسب خبر، مشاهده مطالب متنوع و غیره استفاده می‌کنند.

طبق آمارها، بیش از نیمی از مردم جهان از فیسبوک استفاده می‌کنند، در حالی که فیسبوک تنها یکی از انواع شبکه‌های اجتماعی است.

شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و غیره با داشتن تعداد زیادی عضو، به محلی برای یافتن مشتری برای بازاریابان تبدیل شده اند و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی (SMM)، سود بسیار بالایی برای کسب و کارها به دنبال داشته است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، به معنای استفاده از رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات یک کسب و کار و ایجاد ترافیک طبیعی (رایگان) به سایت‌های آن‌ها است.

افزایش ترافیک یا میزان بازدید افراد از سایت، به بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند، این موضوع با این معنی است که کاربرانی که محصولات یا خدمات مرتبط با سایت شما را در گوگل جستجو می‌کنند، سایت شما در صفحه اول گوگل مشاهده می‌شود. قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل بسیار مهم است زیرا به تقریبا 90٪ کاربرانی که در اینترنت جستجو می‌کنند، تنها بر روی نتایج مشاهده شده در صفحه اول گوگل کلیک می‌کنند و معمولاً از صفحه اول موتور جستجو به صفحات بعدی نمی‌روند.

بسیاری از کسب و کارها  نیز محصولات یا خدمات خود را مستقیماً در بستر رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی روشی مؤثر برای به دست آوردن مشتریان جدید، تعامل با مشتریان فعلی و ترویج نام برند و کسب و کار می‌باشد.

بازاریابی خلاقانه و جذاب در رسانه‌های اجتماعی فرصت خوبی را در اختیار مشاغل و کسب و کارها قرار می‌دهد و با ایجاد تصویری از برند و حتی افزایش میزان فروش، می‌تواند موجب موفقیت‌ کسب و کار شود.

در نتیجه امروزه، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی دیجیتال مارکتینگ، در اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ و همچنین برای متخصصان و فریلنسرها تبدیل شده است.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

کارشناسان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، از کمپین های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های مختلف دیگر، برای تهیه پیام ها و تولید محتوا جذاب استفاده کرده و مخاطبان را با آن درگیر می‌کنند و کاربران آن پست‌ها را با شبکه اجتماعی خود مانند خانواده، دوستان و همکارانشان به اشتراک می‌گذارند که این امر خود منجر به ویروسی شدن آن پیام می‌شود.

 

این استراتژی چندین مزیت دارد، مانند:

مخاطبان بیش‌تری محتوا را می‌بینند

محتوا به مخاطبان بیش‌تری می‌رسد که بین این افراد، مخاطبانی هستند که در حالت عادی امکان دسترسی به آن‌ها به دلایلی مانند عضو نبودن آن‌ها در گروه‌ها یا کانال‌های خاص، برای مدیران بازاریابی امکان پذیر نیست.

 

محتوا اثربخشی بیش‌تری دارد

محتوایی که توسط شخص آشنا برای گیرندگان ارسال می‌شود اثربخشی بیش‌تری دارد زیرا گیرندگان، ارسال کننده پیام را می شناسند و به وی اعتماد دارند.

 

هزینه کم‌تری نسبت به تبلیغات دارد‏‏‏

هزینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با رویکردهای سنتی بازاریابی مانند تبلیغات کم است.

 

نتایج قابل اندازه‌گیری است‏

بر خلاف تبلیغات سنتی که در آن میزان دستیابی و اثربخشی تبلیغات قابل اندازه گیری نیست، در رسانه‌های اجتماعی وجود قابلیت‌هایی مانند تعداد افرادی که پیام به دست آن‌ها رسیده  است، تعداد کلیک‌ها، تعداد بازدیدها و غیره  وجود دارد که امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات و بررسی میزان اثربخش بودن کمپین‌های تبلیغاتی را به صورت دقیق امکان پذیر می‌کنند.

 

تاثیر مثبت بر روی سئو دارد

محتوای مهم و جذاب توجه کاربر را به خود جلب می‌کند و احتمال اینکه وی، اقدام دلخواه مانند خرید یک محصول یا خدمات، با اشتراک محتوا در شبکه‌های اجتماعی را انجام دهد، بالا می‌برد. این به نوبه خود به بهینه سازی در موتورهای موتور جستجو (SEO) می‌کند.

 

تعامل کسب و کار با کاربر را افزایش و بهبود می‌دهد

برخی از کمپین های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی، کاربران را تشویق می‌کنند تا نظرات خود، مانند بررسی محصولات یا خدمات را به اشتراک بگذارند، این یک روش عالی برای تعامل مستقیم کسب و کار با مردم است.

 

دستیابی به مخاطب هدف راحت‌تر است‏

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به کاربران این امکان را می‌دهند تا اطلاعات شخصی، جغرافیایی خود را در این شبکه‌ها قرار دهند. این اطلاعات این امکان را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا پیام‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند تا با احتمال بیش‌تری به دست کاربران هدف (کاربرانی که کسب و کار آن‌ها را در نظر دارد) برسد. این قابلیت به کسب و کارها کمک می کند تا درکمپین‌های بازاریابی، پیام خود را مخاطب هدف برسانند.

 

امکان سنجش نرخ بازگشت سرمایه را برای کسب و کار فراهم می‌کند

سنجش نرخ بازگشت سرمایه برای کسب و کارها بسیار مهم و ضروری است. برای این‌که متوجه شویم که براساس هزینه و زمانی که برای برگزاری کمپین‌های بازاریابی صرف کردیم چقدر بازگشت سرمایه داشته‌ایم، رسانه های اجتماعی داری قابلیت‌هایی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند که به بازاریابان اجازه می‌دهد میزان اثربخشی و نرخ بازگشت سرمایه را بسنجند.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو