یک مثال عملی از اجرای تکنیک چهار رکن اصلی بازاریابی در کسب و کارها

در مقاله‌ای که در رابطه با دلایل شکست کسب و کارها صحبت کردیم، بیان کردیم که دلیل این‌که کسب و کارها برای ورود به فضای مجازی شکست می‌خورند این است که زنجیره‌ی موفقیت را به درستی اجرا نمی‌کنند. زنجیره یا حلقه موفقیت سه پارامتر اصلی دارد، این سه پارامتر شامل انجام صحیح مطالعات اولیه، اجرای درست کارها و پروموت کردن و دیجیتال مارکتینگ صحیح و مناسب می‌باشد. در این مقاله تصمیم داریم به صورت مرحله به مرحله نحوه اجرای تکنیک چهار رکن اصلی بازاریابی را برای کسب و کارها بیان کنیم

از آن‌جایی که دوستان زیادی در رابطه چگونگی ورود به این فضا سوالاتی داشتند و برخی مباحث مارکتینگ نیز تخصصی هست، طبیعتا امکان این‌که در رابطه با همه حوزه‌های کسب و کارها در این مقاله صحبت کنیم را نداریم، برای همین در این مقاله تصمیم گرفتیم که با بیان یک مثال عینی و ملموس (خشکشویی) در رابطه با اقداماتی که باید انجام دهید تا کسب و کار در فضای مجازی موفق شود صحبت ‌کنیم. کسب و کاری که در این‌جا مثال زده‌ایم برای نمونه آورده شده است. ولی گام‌ها و اقداماتی که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم قابل اجرا برای تمامی انواع حوزه‌های کسب و کار می‌باشد.

 

مزایای حضور کسب و کارها در فضای مجازی چیست؟

قبل از این که وارد بحث اقدامات لازم برای ورود به فضای دیجیتال شویم باید بگوییم که امروزه حضور کسب و کارها در این فضا به امری حیاتی تبدیل شده است. در حقیقت در صورتی که کسب و کاری نخواهد یا نتواند وارد این فضا شود، در آینده نزدیک محکوم به شکست است. ورود به فضای مجازی و داشتن وب سایت و یا اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها این مزیت را دارد که در دورانی که مردم امکان مراجعه به کسب و کار شما را ندارند، این روش‌ها باعث رونق کسب و کار، افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش و تعداد فاکتورهای صادر شده و کم کردن هزینه‌هایی مانند هزینه‌های انبار داری، فروشگاه داری، اجاره و غیره می‌شود که به شدت در توسعه کسب و کار موثر است و از طرف دیگر این قبیل اتفاقات مانند آن‌چه در بحران شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده و باعث خانه نشین شدن افراد زیادی شده است، بر روی فعالیت‌های کسب و کار تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

 

چهار رکن بازاریابی چیست؟

چهار رکن بازاریابی که به آمیخته بازاریابی، میکس بازاریابی یا معجون بازاریابی هم شناخته می‌شود، توسط فیلیپ کاتلر معرفی شد. این چهار رکن اصلی از چهار عنصر تشکیل شده است. این چهار عنصر عبارتند از محصول، قیمت، پروموشن، بازار. آمیخته بازاریابی به عنوان مدل 4P نیز شناخته می‌شود.

 

 

اولین اقداماتی که باید برای ورود کسب و کارمان به فضای مجازی انجام دهیم چیست؟

فیلیپ کاتلر که از وی به عنوان پدر علم بازاریابی نوین یاد می‌کنند، یک مدلی را ارائه داد که ما هم بر اساس این مدل به این سوال پاسخ می‌دهیم. همان‌طور که در سر مقالات “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” به آن‌ها اشاره کردیم، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که مشتری هدف شما چه کسانی هستند؟

 

گام اول: مشتریان هدف را تعیین کنید

در این مرحله باید اقدامات هدف گذاری بازار انجام دهید. فرض کنید که صاحب کسب و کار محلی خشکشویی هستید، اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، طبیعتاً مشتریان هدف این کسب و کار کسانی هستند که یا مسیر رفت و آمد آن‌ها از محل خشکشویی است یا اگر این مغازه در محل مناسبی قرار ندارد و به این دلیل که آن محل چندان پر رفت و آمد نیست، دیده نمی شود. در این صورت مشتریان هدف این کسب و کار افرادی هستند که نزدیک این مغازه زندگی می‌کنند. البته اگر شما دوست داشته باشید در ابعاد وسیع‌تری خدمات خشکشویی ارائه دهید و به عبارتی تارگت مارکتینگ (Target Marketing) یا بازار هدف خود را وسیع‌تر کنید، می‌توانید منطقه بزرگ‌تری را به عنوان مشتریان هدف در نظر بگیرید. ولی توصیه جدی ما به شما این است که برای شروع خیلی وسیع کار نکنید و بهتر است که فعالیت‌های شما متمرکزتر باشد تا بتوانید به موفقیت برسید. برای همین ما در این مثال محله‌های بالاتر، پایین‌تر، چپ و راست مغازه‌ی شما را به عنوان بازار هدف در نظر می‌گیریم.

چرا که هزینه‌های حمل و نقل کم شده و می‌توانید رسیدگی سریع و فوری نسبت به سفارش‌ها داشته باشید و این موضوع خود یک مزیت جذاب برای مشتریان شما است.

در میان جامعه هدف، طبیعتا تمامی این خانواده‌ها با توجه به وضعیت و تمایل خودممکن است نخواهند از خدمات خشکشویی استفاده کنند، برای همین شما باید خانواده‌هایی را انتخاب کنید که دارای شرایط خاصی هستند و بر این اساس می‌توانید محصولات خاصی مانند کفش، پتو، ملافه و غیره را در سبد خدمات قرار دهید.

به عنوان مثال بسیاری از خانواده‌هایی که در اطراف مغازه شما زندگی می‌کنند، والدین هر دو شاغل هستند و به دلیل اهمیتی که زمان برای آن‌ها دارد، فرصت زیادی برای رسیدگی به کفش و البسه نخواهند داشت و با توجه به این‌که مساله بهداشت بسیار برای آن‌ها مهم است، می‌توانند با توجه بودجه مناسبی که در اختیار دارند، خشکشویی این موارد را به شما بسپارند.

پس این دسته از افراد می‌توانند به عنوان بازار هدف شما انتخاب شوند.

 

گام دوم: محصولات و خدمات خود را تعیین کنید

شما باید در این مرحله خدمات و محصولات خود را تعریف کنید. درست است که در خشکشویی البسته شسته می‌شود، اما با این حال شما باید محصول خود را به گونه‌ای  تنظیم و طراحی کنید تا بتواند نسبت به خدمات و محصولات رقبا مزیت داشته باشد و جایگزین روش‌های قبلی باشد.

به عنوان مثال می‌توانید می‌توانید روی کیفیت شستشوی لباس‌ها مانور دهید و این‌که لباس‌هایی که توسط خشکشویی شما شسته می‌شوند کیفیت اولیه خود را از دست نخواهند داد. یا این‌که بر روی خدمات مرتبط با لکه گیری و تعمیرات لباس در کنار خشکشویی آن‌ها متمرکز شوید.

همچنین بر روی رعایت اصول بهداشتی در شستشوی لباس‌ها مانور دهید. البته اکثر خشکشویی‌ها این گونه خدمات را ارائه می‌دهند.

 

گام سوم: قیمت گذاری مناسب انجام دهید

در این مرحله شما باید به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید یک خانواده و یا کسی که سرش شلوغ است و می‌تواند مشتری شما باشد را متقاعد کنید که با شما همکاری کند. بحث قیمت گذاری و مدل‌های متنوع آن تاثیر بسیار زیادی در رونق کسب و کار شما دارد، برای همین نیازمند توجه ویژه شما هست.

در این بخش می‌توانید برای قیمت گذاری خدمات خود، پیشنهاداتی به مخاطبان هدف بدهید. به عنوان مثال بدون توجه به تعداد لباس‌هایی که در یک یا دو هفته به شما می‌دهند، با نرخ و قیمت ثابتی با آن‌ها حساب کنید یا غیره.

در نتیجه گاهی ممکن است برخی افراد در یک هفته ۵ دست لباس برای شما بفرستند، برخی هم ممکن است یک دوره یک دست لباس برای خشکشویی شما بفرستند. اما با این حال خدمات وی آی پی یا ویژه برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

یا این‌که در بحث قیمت گذاری تکی سعی می‌کنید با  قیمت ارزان تری با مشتریان خود حساب کنید. البته نکتهای که مهم است این است که شما از ۹۰ درصد رقبایتان خدمات ارزان‌تری بدهید و این به این معنا نسیت که قیمت ارزان‌تر بدهید و ضرر کنید، برای همین ابزارهای بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کنند با کم کردن هزینه‌های کسب و کارتان، قیمت گذاری ارزان‌تری برای محصولات و خدمات خود انجام داده و سود بالایی برای خود داشته و از طرف دیگر مشتریان شما در ازای پرداخت هزینه کم‌تر خدمات یا محصولات با کیفیت‌تری دریافت می‌کنند. برای همین بازاریابی دیجیتال و استفاده از آن هم به نفع صاحب کسب و کار و هم به نفع مشتریان آن خواهد بود.

 

پس قیمت گذاری بحث بسیار مهمی است و گاهی وقتا کسب و کارها برای قیمت گذاری محصولات خود نیازمند صرف زمان طولانی چند ماهه و اطلاعات بسیار و آنالیز آن‌ها برای رسیدن به یک قیمت گذاری مناسب هستند تا بتوانند به قیمتی برسند که هم برای ارائه دهنده محصول یا خدمت سود آور باشد و هم برای مشتری جذاب باشد.

 

مرحله چهارم: پروموشن‌های جذاب انجام دهید

طراحی پروموشن‌های جالب، مانند این‌که اگر از من خرید کنید، برای سفارش بعدی درصدی تخفیف دریافت می‌کنید یا این‌که در روزهای خاصی از هفته اگر سفارش ثبت کنید قیمت کم‌تری پرداخت می‌کنید، یا به ازای هر چهار سفارش، خشکشویی رایگان برای شما انجام می‌دهیم و غیره. ترکیب این مسائل جذابیت کسب و کار شما را برای مشتریان بالا می برد و این برنامه ریزی باید اتفاق بیفتد.

و شما می‌توانید در وب سایت یا اپلیکیشن خود، پروموشن‌های جذابی ارائه دهید و در نتیجه آن وب سایتی خواهید داشت که یک خدمات یا محصولات جذابی می‌تواند به مشتریان ارائه دهد.

 

گام پنجم: مشتریان را از خدمات خود آگاه کنید

بحث بعدی در رابطه با نحوه آگاه سازی مشتریان هست. در این گام شما باید در رابطه با خدمات و محصولاتی که انجام می‌دهید اطلاع رسانی‌های مناسب را انجام دهید.

در این‌جا بهترین ابزاری که می‌تواند به شما کمک کند، راه اندازی و طراحی سایت مناسب است. داشتن وب سایت به معنای این است که شما می‌توانید حضور فعالی در فضای مجازی داشته باشید

این مثالی که زدیم در رابطه با خشکشویی بود ولی شما می‌توانید این مثال را به تمام کسب و کارها تعمیم داده و همین روند و فرایند را اجرا کنید.

جهت استفاده از خدمات مشاوره کسب و کارها در آژانس دیجیتال مارکتینگ فورس با ما تماس بگیرید.

 

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو