صفر تا صد اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مقدمه‌ای بر اصول دیجیتال مارکتینگ

همچنان که با پیشرفت تکنولوژی، نحوه و شکل ارتباطات تغییر می‌کند، بازاریابان نیز همگام با این تغییرات در نوع و کانال‌های ارتباطی و پیشرفت تکنولوژی، روش‌ها و استراتژی‌های جدیدی برای بازاریابی در پیش می‌گیرند.در واقع برخلاف این تصور که دیجیتال مارکتینگ شاخه نو ظهوری در بازاریابی است، دیجیتال مارکتینگ قدمت بیش‌تری دارد و از زمانی که رادیو اختراع شد، به وجود آمده است. در حقیقت بعد از ظهور رادیو، بازاریابان متوجه شدند که می‌توانند از رادیو برای تبلیغات استفاده کنند. اولین تبلیغ رادیویی برای نمایش اپرا بود و بعد از تبلیغات رادیویی که انجام شد، افراد زیادی بلیط آن نمایش را خریدند و به این ترتیب بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) متولد شد.

دیجیتال مارکتینگ از زمانی که اولین تبلیغات رادیویی انجام شد تا به امروز تغییرات زیادی کرده و با ظهور اشکال و انواع کانال‌های متنوع ارتباطی، گسترده‌تر شده و در آینده نیز بر شاخه‌ها و حوزه‌های متنوع آن افزوده خواهد شد. در ادامه این مقاله صفر تا صد اصول دیجیتال مارکتینگ را شرح داده و به بیان تعاریف، انواع و اشکال مختلف استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، به معنای اجرای استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی در فضای دیجیتال می‌باشد. در دیجیتال مارکتینگ، نقاط تماس (touchpoint) با مشتریان در فضای دیجیتال اتفاق می‌افتد. برای مطالعه بیش‌تر در رابطه با این موضوع، مقاله ” دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ” را مطالعه بفرمایید.

 

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با آنلاین مارکتینگ چیست؟

امروزه، اکثرا تصور می‌کنند که دیجیتال مارکتینگ تنها به فضای اینترنت محدود شده و با آنلاین مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین تفاوتی ندارد. این تصور به حدی ریشه دار است که حتی بازاریابان از آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ به جای هم استفاده می‌کنند. اما در حقیقت دیجیتال مارکتینگ، به بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال گفته می‌شود و بازاریابی آنلاین زیر مجموعه آن است. اما با این حال از آن‌جایی که بیش‌تر اوقات به جای آنلاین مارکتینگ عبارت دیجیتال مارکتینگ به کار برده می‌شود، ما نیز از عبارت دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنیم.

برای مطالعه بیش‌تر به مقاله “تفاوت دیجیتال مارکتینگ با آنلاین مارکتینگ چیست؟” مراجعه بفرمایید.

 

مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات چیست؟

تبلیغات به شیوه سنتی، تحت تاثیر ظهور شیوه‌های جدید بازاریابی و همین‌طور بازاریابی دیجیتال قرار گرفته است. تبلیغات سنتی نسبت به دیجیتال مارکتینگ مزایای چون میزان پایین هزینه به ازای دیدن هر نفر، آشناتر بودن این شیوه تبلیغاتی برای مخاطبان، عدم وابستگی به اینترنت و امکان دسترسی به مخاطبانی که ب اینترنت دسترسی ندارند و غیره می‌باشد.

از طرفی دیجیتال مارکتینگ دارای مزایایی چون میزان هزینه پایین، عدم وابستگی به فاصله و مکان جغرافیایی، امکان تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی و غیره  می‌باشد که کسب و کارها بهتر است با توجه به شرایط کسب و کار، نوع بازار و مخاطب هدف، بودجه، نوع محصولات و غیره استراتژی‌های مناسب را برای بازاریابی انتخاب کنند.

برای مطالعه در این زمینه، مقاله “مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی چیست؟” را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟

از آن‌جایی که دیجیتال مارکتینگ،یکی از شاخه‌های بازاریابی است، برای اجرایی ساختن آن لازم است گام‌ها و مراحلی را طی کنیم. اما این موضوع که که این مراحل به چه شکلی تعیین و اجرا شوند، بستگی به نوع مکتبی است که انتخاب می‌شود. بازاریابی دارای مکاتب و مراحل مختلفی است. اما جامع‌ترین و تجویزی ترین و مرحله‌بندی‌ترین بازاریابی متداول فیلیپ کاتلر می‌باشد. کاتلر که وی را به عنوان پدر علم بازاریابی می‌شناسند، مدل آمیخته بازاریابی را ارائه داد.

اقدامات بازارایابی دیجیتالی براساس مکتب فیلیپ کاتلر دارای سه مرحله می‌باشد، این سه مرحله شامل مراحل طراحی، اجرا و کنترل می‌باشد. بخش طراحی شامل تحلیل بازار، بخش بندی بازار، هدف گذاری در بازار دیجیتال مارکتینگ و آمیخته بازاریابی دیجیتال می‌باشد. آمیخته بازاریابی در مدل 4P، شامل محصول، قیمت، محل‌های ارائه کالا و پروموشن‌ها می‌باشد. از آن‌جا که در دنیای امروز علاوه بر محصولات، خدمات هم بخش مهمی از تقاضای بازار را تشکیل می‌دهند، سه عنصر دیگر به مدل قبلی اضافه شد و مدل 7P به وجود آمد.

عناصری که به مدل 7P آمیخته بازاریابی، اضافه شدند عبارتند از: کارمندان، فرآیندها و دارایی‌های فیزیکی.

در مدل فیلیپ کاتلر مسیر برای اقدامات بازاریابی به خوبی تعریف شده است، در این مسیر شما، از مسیر کاملا مشخص، ابتدا با تحقیقات بازار شروع می‌کنید، پس از جمع آوری اطلاعات، بازار و نوع مشتریان هدف را انتخاب می‌کنید و در نهایت با اجرای آمیخته بازاریابی، گام‌های بعدی برای اجرای استراتژی‌های بازاریابی خود را طی خواهید کرد. در نهایت، وارد مرحله اجرا شده و فرایند کنترل به صورت مرتب انجام می‌شود تا مراحل اجرا شده مورد بررسی قرار ‌گیرد.

در بازاریابی دیجیتال نیز از همین رویکرد استفاده شده، با این تفاوت که از ابزارهای دیجیتال در آن استفاده می‌گردد.

 

انواع استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ مانند یک چتر انواع استراتژی‌هایی که توسط ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود را شامل می‌شود. بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.

برخی استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

پادکست‌ها و رادیو

تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلفنی

بازاریابی آنلاین

بازاریابی درونگرا

گیمیفیکشن

وب‌سایت‌ها

بازاریابی محتوا

ویدئو مارکتینگ

بازاریابی موبایل

ایمیل مارکتینگ

بیلبوردهای الکترونیکی

و غیره

 

استراتژی‌های بازاریابی آنلاین چیست؟

بازاریابی آنلاین، به بازاریابی با ابزارهای دیجیتال بر بستر اینترنت گفته می‌شود. برخی از انواع بازاریابی آنلاین شامل موارد زیر است:

بازاریابی موبایل(موبایل مارکتینگ)

بازاریابی محتوا(کانتنت مارکتینگ)

تبلیغات ویدئویی آنلاین (یوتیوب، آپارات، نماشا و غیره)

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بازاریابی موتور جستجو (SEM)

تبلیغات کلیکی (PPC، CPC)

نمایش تبلیغات در وب سایت‌ها اعم از تبلیغات متنی، تصویری، ویدئویی و غیره

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) (فیس بوک ، لینکدین، اینستاگرام، توییتر و غیره)

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ

تلویزیون‌های اینترنتی

بازاریابی ایمیلی(ایمیل مارکتینگ)

و غیره

چگونه یک کمپین بازاریابی راه اندازی کنیم؟

برای معرفی خدمات و محصولات، نیاز به اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ داریم. همان‌طور که در بالا گفته شد، چهارمین عنصر در آمیخته دیجیتال مارکتینگ، پروموشن‌ها می‌باشد. پروموشن یا ترویج به معنای مجموعه اقدامات بازاریابی هست که برای معرفی محصول به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه انجام می‌شود. به عبارتی در این عنصر، باید ارتباطی کارآمد و موثر با مشتریان برقرار شود.

در نتیجه در این عنصر توجه به ابزارهای ارتباطی و ارتباط یکپارچه و هماهنگ بین آن‌ها ضروری است تا موثر و کارآمد باشد.

برای همین مفهوم کمپین یکپارچه بازاریابی (imbc) شکل گرفت. برای راه‌اندازی و اجرای یک کمپین بازاریابی موفق، نیازمند طراحی برنامه‌ای مناسب برای این امر می‌باشیم. برای طراحی این برنامه لازماست به فاکتورهایی مانند هدف از راه اندازی کمپین، میزان بودجه مورد نیاز،پیامی که قرار است در این کمپین به مخاطبان هدف بدهیم، چگونگی طراحی خلاقانه پیام، ابزارها و رسانه‌هایی که می‌خواهیم در این کمپین از آن‌ها استفاده کنیم، می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید با نکات مهم در راه‌اندازی کمپین آشنا شوید مقاله “نکات مهم در برگزاری کمپین‌ imc، ibc، imbc چیست؟” را مطالعه بفرمایید.

 

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو